De automobilisten die op deze snelweg in Chengdu reden, waren wellicht verrast door een elektrisch voertuig dat rustig aan het rijden was en plotseling zijn batterij verloor in het midden van de weg.
Dit is verrassend, maar het is waarschijnlijk te verklaren door het feit dat het model in kwestie, een Cao Cao 60, eigenlijk een auto is die speciaal door Geely ( de autogroep van Volvo, Polestar, Smart en Lotus) is ontworpen voor autodelen. En bovendien heeft hij een verwisselbare batterij, zoals de Nio.
Een te snelle wissel?
Dit incident dook op het YouTube-kanaal CarNewsChina op, waar te zien is dat de batterij midden op de weg ligt, nadat de auto ze een paar meter eerder had verloren en intussen stilstond. Onvermijdelijk, want zonder elektriciteit lukt rijden niet meer.
De Cao Cao 60 kan inderdaad vlot van batterij wisselen om sneller te vertrekken en meer gedeeld te worden. Geely prijst dan ook alom deze oplossing aan, die ook veel sneller is dan bij Nio (het andere Chinese merk dat deze technologie eveneens gebruikt) omdat de wissel slechts 60 seconden duurt.
Advertentie – lees hieronder verder
Maar dit kan net het probleem zijn: de snelheid van de batterijwissel lijkt niet helemaal veilig. Een officiële verklaring is er nog niet, maar wellicht ging er iets mis met het systeem van het opnieuw verankeren van de batterij in de behuizing van de wagen. De schade bleef beperkt en dat is uiteindelijk het belangrijkste.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be