Er zijn landen waar de vrijheid van meningsuiting vaker beperkt wordt. In China is het bijvoorbeeld uit den boze om kritiek te hebben op een bedrijf dat het land rijk of beroemd maakt. Dat zeggen twee Chinese influencers die actief zijn op sociale netwerken. Ze werden veroordeeld wegens opmerkingen over het automerk Nio die blijkbaar ongepast waren.
De twee TikTok-sterren hadden kritiek op het merk Nio, dat in 2014 opgericht werd. Destijds was het merk trouwens nog niet bekend buiten China. De twee jongeren hadden een video opgenomen waarin ze het merk hard bekritiseerden. Het ‘probleem’ zit wellicht in hun bekendheid. Ze hebben samen 6,5 miljoen volgers en hun video werd meer dan een miljoen keer gedeeld…
Valse informatie
Nio sleepte de influencers voor de rechter en de rechtbank heeft de constructeur nu gelijk gegeven. De twee influencers, Cheshiji en Gu Yubo, werden schuldig bevonden aan het verspreiden van valse informatie over het merk Nio. De gevraagde financiële compensatie was stevig. Nio vroeg namelijk een schadevergoeding van 258.000 euro. De rechtbank wilde een voorbeeld stellen. Het legde Cheshiji een boete op van 39.000 euro en Gu Yubo van 77.000 euro, wat vreemd genoeg zowat het dubbele is voor hetzelfde feit…
Advertentie – lees hieronder verder
Dit is niet de eerste keer dat een influencer veroordeeld wordt in China. Enkele maanden geleden postte een andere influencer een video op TikTok naar aanleiding van een ongeval met de Autopilot-functie van een Tesla Model Y. In zijn post viel de influencer het systeem van Tesla aan. De constructeur sleepte hem voor de rechter nadat uit onderzoek was gebleken dat de Autopilot niets met het ongeluk te maken had. De TikTokker moest Tesla vervolgens een bedrag van 3.800 euro betalen. Conclusie: het is gevaarlijk om een influencer te zijn in China.
Foto’s: Screenshots
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be