Zijn naam is Daniel Werner en deze Zweedse man is niet vies van een indrukwekkend projectje. Hij komt in onze buzz-rubriek terecht dankzij zijn Meteor Interceptor, niet te verwarren met de Jensen Interceptor Coupé die de basis voor de Jensen FF die tusssen 1966 en 1971 van de band in Groot-Britannië rolde. Al heeft de Meteor Interceptor wel een Brits kantje, namelijk zijn motor.
27 liter!
Hoe Werner eraan is geraakt, weten we niet maar in zijn hevig getunede Ford Crown Victoria, een indertijd zeer geliefd model door de Amerikaanse politie, woont een 27-liter V12 ‘Meteor’ die hij uit een Britse tank heeft gehaald. Deze haast 295 kg wegende motor werd ontwikkeld door Rolls-Royce en levert normaal gezien tussen 550 en 650 pk en bijna 2.000 Nm, zowat het dubbele van het beschikbare vermogen en koppel van de tank die hem voorafging. Eigenlijk wilde de Zweed het blok van een Spitfire oorlogsvliegtuig van WOII, met name een Rolls-Royce Griffon met 37 liter cilinderinhoud, maar dat is niet gelukt.
“Niet voldoende”
Je zou denken dat 550 pk en 2.000 Nm ruimschoots voldoende is om een Crown Vic in een raket-op-wielen te transformeren, maar voor Daniel Werner volstaan deze indrukwekkende waarden blijkbaar niet. Om zijn Ford nog krachtiger te maken, voorzag onze tuner twee massieve turbo’s om het maximumvermogen en -koppel tot respectievelijk 2.500 pk en meer dan 5.000 Nm te krijgen. De V12 kreeg ook moderne brandstofinjectie en een op maat gemaakte ECU.
Advertentie – lees hieronder verder
320 km/u
Normaal gezien draait dit benzineblok (jaja!) 3.000 toeren per minuut, al is Werner druk in de weer om 4.000 toeren per minuut te kunnen halen. Zijn ultieme doel is een maximumsnelheid van 320 km/u voor deze bizarre Ford. Wordt hopelijk vervolgd…
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be