5 niet zo bekende maar revolutionaire automodellen

Hun gedurfde technische keuzes bleken revolutionair en werden later veralgemeend in de automobielindustrie. Nochtans zijn deze 5 automodellen helemaal niet zo bekend – of geliefd – bij het grote publiek…

5 niet zo bekende maar revolutionaire automodellen

Jensen FF

Jensen, een Britse fabrikant van luxewagens, ontwikkelde de eerste vierwielaangedreven personenwagen die niet voor off-roadgebruik bedoeld was. De FF (voor Formule Fergusson) kwam er in samenwerking met Fergusson Research LTD en was  gebaseerd op de Interceptor Coupé, met een 6,3-liter V8 van Chrysler onder de kap. Alleen verkocht met het stuur rechts, werden amper 330 kopers verleid. Hij was dan ook veel te duur. Nog een leuk weetje: deze Jensen was de eerste auto uitgerust met een antiblokkeerremsysteem, eerder getest op vliegtuigen en vrachtwagens…

Peugeot 604

Deze grote sedan van de fabrikant uit Sochaux was de eerste auto met een turbodieselmotor onder de kap. We spreken… 1979! Toen leverde de 2,3-liter van Indenor nauwelijks 80 pk, in 1984 steeg de cilinderinhoud naar 2,5 liter en het vermogen naar 95 pk. De Peugeot 604 flopte, al inspireerde hij tal van andere fabrikanten.

Lancia Aurelia

Deze prachtige Italiaan introduceerde in 1950 de eerste in serie geproduceerde V6-motor. Het blok ontstond na talrijke experimenten met V4-centrales die het nadeel hadden dat ze (te) veel trillingen veroorzaakten. Lancia bleef de V6 bouwen tot 1970…

Peugeot 402 Eclipse

De Peugeot 402 Eclipse, ontworpen door Georges Paulin, was de eerste cabrio met een intrekbare hardtop. Het systeem werd gepatenteerd in 1931, maar pas veel later overgenomen door andere fabrikanten. Wat Paulin betreft: hij kon helaas niet profiteren van de spin-offs van zijn uitvinding. Tijdens de Tweede Wereldoorlog, in 1942, werd hij door het Duitse leger doodgeschoten…

Maserati Biturbo

Met een lijn die het ontwerp van een schoenendoos benadert, een slechte bouwkwaliteit en een onbetrouwbaar karakter, was de Maserati Biturbo niet zo geliefd. Nochtans was dit de eerste auto die, zoals zijn naam verklapte, op niet één maar twee turbo’s kon rekenen (één per rij V6-cilinders). Tegenwoordig profiteren veel wagens van deze technologie…