1. Corvette ZR1 (1990-1995)
De Corvette stond in 1990 synoniem voor een V8, een polyester carrosserie en een nogal wazig weggedrag. Net daarom vroeg Chevrolet aan Lotus om een strakke, supersportieve versie van de beroemde coupé te ontwikkelen. Dat leverde een ware gedaanteverwisseling op.
De ZR1 reed zoals het moest en werd aangedreven door een aluminium V8 met 4 bovenliggende nokkenassen en een vermogen van 375 tot 405 pk, afhankelijk van de versie.
Advertentie – lees hieronder verder
2. Volvo 480 (1986-1995)
In een tijd waarin Volvo auto’s bouwde die vierkante tanks werden genoemd, zorgde de 480 voor een zeer frisse wind. Niet alleen was de 480 door Lotus ontwikkeld, het was ook de eerste voorwielaangedreven Volvo, met onder de kap een motor van Renault.
Niet verwonderlijk trok dit toegankelijke model een jong publiek aan. Hij werd ook weleens de ‘Volvo voor de yuppies’ genoemd
3. Opel Speedster (2000-2005)
De Speedster was eigenlijk een vermomde Lotus Elise die iets comfortabeler moest zijn en die uitpakte met een zeer aangenaam doch nog altijd erg scherp rijgedrag. Hoewel de motorkeuze – van Opel-makelij – door veel autoliefhebbers niet als aantrekkelijk werd beschouwd, was het eindresultaat overtuigend.
Ondanks enkele overduidelijke kwaliteiten en de komst van een Speedster Turbo (zie foto boven), kon deze Opel maar weinig klanten overtuigen. Het model is dan ook uitgedraaid op een commerciële flop.
4. Talbot Sunbeam Lotus (1979-1981)
Alleen een merk als Lotus kan van een zielloos doch populair automodel een redelijk formidabele sportwagen maken. De Talbot Sunbeam Lotus, voortaan met achterwielaandrijving, kreeg een 2,2-liter met dubbele nokkenas en een vermogen van 150 pk onder de kap.
De rappe, vinnige Talbot werd de natte droom van het jonge volkje en niet verrassend een grote hit in regionale rally’s…
5. Opel Lotus Omega
We saved the best for last. Toen Lotus de ingetogen Opel Omega een extreme make-over gaf, was het hek volledig van de dam. De achterwielaangedreven berline liet zich voortaan voortduwen door een monsterlijke 3,6-liter zescilinder met dubbele turbo, goed voor een indertijd waanzinnige 376 pk.
Deze Opel, geliefd bij popsterren, werd de ultieme BMW M5-killer genoemd. In staat om 284 km/u te halen, heeft de Engelse politiek zelfs getracht om hem illegaal te maken wegens te bruut.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be