Porsche Boxster Type 986
De Porsche Boxster werd in 1996 gelanceerd en was een minder duur alternatief voor de onaantastbare 911. Met zijn zescilinder boxermotor centraal achterin was hij zeer goed in balans, veel beter zelfs dan zijn grote broer. Het enige probleem was dat de 2.5 maar 205 pk leverde, toch een beetje krap ten opzichte van het chassis. In 1999 werd deze motor vervangen door een veel overtuigendere 2.7 met 252 pk (260 pk vanaf de facelift). Lange tijd werd de Boxster door puristen beschouwd als een ‘goedkope’ Porsche, maar hij had veel te bieden. Het is een plezier om met de haren in de wind te rijden met het aangename motorgeluid. Tegenwoordig beginnen de prijzen bij 12.000 euro, wat best meevalt voor zo’n auto.
Lexus LS 400
In 1989 kwam Lexus op de Europese markt met de LS 400. Dit luxemerk van Toyota had toen nog geen imago. De limousine was gericht op de premiummarkt, die werd gedomineerd door Mercedes en BMW. Het klinkt wat pretentieus, maar de Lexus had alle troeven om te overtuigen. De LS 400 was technologisch geavanceerd voor zijn tijd en zat boordevol comfortfuncties. De magie zat vooral onder de motorkap, dankzij een 4.0 V8 met 245 pk. Uiterst soepel, ongelooflijk stil en uitzonderlijk betrouwbaar: dit was het pronkstuk van de LS 400. De prijzen starten nu bij 10.000 euro.
Advertentie – lees hieronder verder
Volkswagen Corrado
De Volkswagen Corrado, de opvolger van de Scirocco, werd verkocht van 1988 tot 1995. Deze aantrekkelijke 2+2 coupé, die gebouwd werd door Karmann, was gebaseerd op het Golf-platform en gebruikte de achteras van de Passat. Tijdens zijn carrière had de Corrado verschillende motoren: 1.8 met acht kleppen (115 pk), 1.8 met zestien kleppen (136 pk), 2.0 (136 pk), 1.8 compressor G60 (160 pk) en 2.9 VR6 (190 pk). De Corrado ziet er goed uit, is betrouwbaar en comfortabel, maar heeft in het verleden veel te lijden gehad van tuning en het enthousiasme van sommige jonge eigenaars. Vandaag zijn mooie exemplaren zeldzaam en voor een origineel goed bewaard exemplaar moet je minstens 10.000 euro neertellen.
Renault Twingo I
De komst van de Renault Twingo in 1993 sloeg in als een bom op de markt van de stadswagens. Deze kleine, praktische, ruime en modulaire monovolume werd al snel een enorm verkoopsucces, mede dankzij slimme marketing. In het begin werd de Twingo aangedreven door de oude 1.3 Cléon Fonte-motor met 55 pk. In 1996 kreeg hij een nieuwe 1.2 met 60 pk. De Twingo I werd vaak mishandeld en helemaal versleten. Hij verdween geleidelijk uit het verkeer. Het is niet eenvoudig om een auto uit de eerste reeks te vinden, met zijn pastelkleuren en optionele grote stoffen schuifdak. Voor 5.000 euro kun je jezelf echter trakteren op een auto die er nog altijd even verleidelijk uitziet.
Mercedes E-Klasse W124
Als je op zoek bent naar een comfortabele, onverwoestbare auto, dan is dit wat je nodig hebt: een Mercedes E-Klasse W124. Dit toppunt van Duitse techniek, geproduceerd van 1984 tot 1996, moet je één keer in je leven bestuurd hebben. Hij straalt onverwoestbaarheid uit, niet alleen op mechanisch vlak maar ook qua accessoires. Vermijd de karige instapversies en kies voor een goed onderhouden exemplaar. Met vier of zes cilinders, benzine of diesel: de W124 brengt je overal naartoe met een comfort waar veel auto’s tegenwoordig stiekem jaloers op zijn. Positief is dat je al mooie exemplaren kunt vinden voor maar 4.000 euro. Voor die prijs is het bijna een koopje.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be