Oldtimers

5 oldtimers om zelf te restaureren en te onderhouden

Hoewel de markt voor oldtimers de afgelopen jaren is blijven boomen, worden er als gevolg van de huidige gezondheidscrisis momenteel minder van verhandeld. Wat die crisis ook als effect heeft, is dat mensen zich massaal op persoonlijke projecten storten om het gebrek aan sociale activiteiten te compenseren. Waarom dan geen oldtimer restaureren, denken we dan! Hier zijn vijf voorbeelden die opvallen door hun eenvoud.

Geschreven door David Leclercq | 09/02/2021

Voor echte liefhebbers is een oldtimer een investering, een beetje zoals kunst. Maar net als kunst moet je zien dat je de juiste keuze maakt, waardoor je er op de lange termijn nog steeds veel aan hebt. Daarvoor hoef je niet eens per se heel diep in je buidel te tasten, noch over een garagist in de familie te beschikken. Sommige oldtimers hebben namelijk zo’n eenvoudige mechaniek dat ook minder handige Harry’s en Henriëttes ze kunnen restaureren of zelfs repareren. Eenvoud is hier het sleutelwoord. Denk maar aan de…

1. Fiat 500

Fiat 500

Advertentie

In 1957 was de Fiat 500, of het yoghurtpotje zoals hij ook wel in de volksmond werd genoemd, meteen een grote hit bij het publiek. Logisch ook, want deze Italiaanse vierwieler was en is betaalbaar, oogt fantastisch én zit op mechanisch vlak bijzonder eenvoudig in elkaar, waardoor het relatief gemakkelijk is om hem zelf te onderhouden of zelfs om onderdelen te vervangen. Het mooiste eraan is dat alle stukken nog steeds voorhanden zijn en dat dit bakje geen elektronica bevat.

2. Trabant 601

Trabant 601

De Trabant werd geproduceerd tussen 1964 en… 1999! Dat betekent dat er veel van gebouwd zijn, maar ook dat onderdelen gemakkelijk te vinden zijn. Nog een voordeel: zijn tweetaktmotor hoeft niet te worden vervangen en de carrosserie van Duroplast (een soort plastic) roest niet. Bijgevolg blijft het onderhoud beperkt tot het vervangen van bougies en filters, waaraan nog een paar aanpassingen moeten worden toegevoegd die echt wel binnen (bijna) ieders bereik liggen.

3. Citroën Méhari

Citroën Méhari

De Citroën Méhari is niets anders dan een 2PK met een ander koetswerk, maar dan veel leuker, of toch voor zij die tijdens de zomermaanden graag met hun haren in de wind rijden. Wat de Méhari ook interessant maakt, is dat zijn carrosserie niet roest omdat ze van ABS-kunststof is gemaakt. Bovendien is het interieur weerbestendig, terwijl de 602 cc motor tegen een stootje kan, en zijn alle onderdelen nog steeds in productie. Waar je wel op moet letten – en wat trouwens ook geldt voor de Trabant hierboven! – is dat het chassis van staal gevoelig is aan corrosie.

4. Renault 4

Renault 4

De ultieme concurrent van de Citroën 2PK streefde dezelfde doelstellingen na, zijnde zuinigheid en eenvoud. De Renault 4 verscheen in 1961 en evolueerde op natuurlijke wijze tot in de jaren 1980. Het stalen chassis mag dan wat aandacht vragen om roestvorming te voorkomen, de rest is echt kinderspel. De motor- en versnellingsbakolie, een paar filters en bougies vervangen, maar niets complex.

5. Volkswagen Kever

VW Käfer

De Kever is één van de eenvoudigste auto’s ooit en dat was ook het doel van zijn ontwerper, Ferdinand Porsche. Het voordeel van dit model is dat het tot voor kort werd gebouwd en in zo’n groten getale dat je altijd onderdelen en een gepassioneerde liefhebber zal vinden die ervoor zullen zorgen dat je je Kever in ere kan herstellen of houden.

Op zoek naar een prachtige oldtimer? Je vindt ‘m gegarandeerd op www.autoclassic.be

Deel dit artikel

Lees meer over

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Anderen bekeken ook