Audi Quattro blaast 40 kaarsen uit

Tijdens het Autosalon van Genève in 1980 zorgde een sportieve coupé met vierwielaandrijving voor opschudding. Deze Audi Quattro was de allereerste high-performance auto die met all-wheel-drive werd geleverd, een aandrijfconcept dat voorheen enkel was voorbehouden aan vrachtwagens en off-roaders.

Audi Quattro blaast 40 kaarsen uit

Het idee voor deze vierwielaangedreven coupé ontstond in de winter van 1976-77 tijdens tests met de Volkswagen Iltis offroader, die Audi ontwikkelde voor het Duitse leger en later ook door het Belgische leger werd gebruikt als licentieproduct van Bombardier. De uitstekende rijeigenschappen van dit offroadmodel op ijs en sneeuw brachten de ingenieurs op het idee om het vierwielaandrijfsysteem van de Volkswagen Iltis in een Audi 80 te monteren. De daaropvolgende tests met het prototype kunnen niet anders dan als indrukwekkend worden bestempeld.

Het resultaat werd uiteindelijk een sportieve coupé van Audi met de naam Quattro. Het vermogen van 200 pk was afkomstig uit een extra krachtige variant van de 2,2-liter vijfcilinder turbomotor die in de herfst van 1979 werd gepresenteerd. In 1981 beleefde de Audi quattro zijn autosportdebuut tijdens de Jänner Rallye in Oostenrijk. Het vierwielaangedreven ‘powerhouse’ uit Ingolstadt revolutioneerde vanaf dat moment de internationale rally- en racesport. De rest is inmiddels geschiedenis.