Oldtimers

Lamborghini LM002: zijn tijd (te) ver vooruit

De exclusieve Lamborghini Urus is een zeldzame verschijning op onze wegen, maar laten we vooral niet vergeten dat het Italiaanse merk eigenlijk een pionier was in het segment van sportieve SUV’s. Dat gebeurde met de LM002 in 1986.

David Leclercq David Leclercq | Gepubliceerd op 25 nov. 2020 | Leestijd: 3 min

SUV’s koesteren normaal gezien vooral offroad-ambities, maar ondertussen doken ook tal van sportieve versies op. Of zelfs waarachtige sportieve bolides die zonder verpinken aan de bumper van een Porsche of een Ferrari blijven kleven. In die sneltrein horen de Cayenne Turbo S, Bentley Bentayga, Audi SQ7, Mercedes M AMG en uiteraard de Lamborghini Urus thuis, die eigenlijk niets anders is dan een gespierde spin-off van de Q7. Wie anders dan Lamborghini zou een exclusief plekje kunnen opeisen in deze niche? In de eerste plaats omdat deze constructeur ooit van start ging als producent van tractoren (zoals ook Porsche trouwens), maar eveneens omdat hij in het verleden reeds enkele opzienbarende terreinwagens produceerde. Daartoe behoorde de LM002 uit 1986.

Ultrasportieve pick-up

Om correct te zijn, moeten we vermelden dat de geschiedenis van de LM002 teruggaat tot 1977, het jaar waarin het Amerikaanse leger een aanbesteding uitschreef voor een terreinvoertuig dat in oorlogsgebied kon opereren. Lamborghini stelde zijn prototype voor, de Cheetah, die snel daarop werd omgedoopt tot LM001. Uiteindelijk werd de Humvee van AM General door de strijdkrachten weerhouden. Daarop borg Lamborghini zijn project op, maar pikte het even later weer op toen beslist werd een burgerversie van de LM001 te ontwikkelen: dat werd dus de LM002.

Advertentie – lees hieronder verder

LM002

V12

Dit voertuig is zeer indrukwekkend: 4,9 m lang, 2 m breed en 1,85 m hoog. Aanvankelijk werd deze terreinwagen voor militaire doeleinden door een zescilinder diesel aangedreven. Maar met de burgerversie had Lamborghini andere ambities. Er werden verschillende pistes bekeken en uiteindelijk kreeg de 450 pk sterke V12 van de Countach de voorkeur. Daarmee schoot deze 2,7 ton zware pick-up zeer vinnig uit de startblokken: een topsnelheid van 210 km/u en een spurt van 0-100 km/h in 7,8 s werd opgetekend. Uiteraard was het brandverbruik even indrukwekkend: het gemiddelde liep op tot 30 l/100 km, met pieken van 50 l/100 km als de Lambo stevig op zijn staart werd getrapt. Er werden slechts 300 exemplaren van verkocht, wat meteen de verklaring is voor de hoge waardering. Reken maar op 300.000 tot 400.000 euro om deze Lamborghini op de kop te tikken, die enkel verweten kan worden dat hij zijn tijd te ver vooruit was.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Wat wordt uw volgende voertuig?

Lees het artikel

Deel dit artikel

Lees meer over


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 40.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie

Close icon