Oldtimers

Legendarische Porsche blaast 50 kaarsen uit

De Porsche 911 RS 2.7, herkenbaar aan zijn ‘ducktail’, werd een halve eeuw geleden gelanceerd. Een terugblik op één van de meest begeerde modellen uit de sportwagengeschiedenis.

Maxime Hérion Maxime Hérion | Gepubliceerd op 25/05/2022 | Leestijd: 4 min

Aanvankelijk wilde Porsche een voor Groep 4 goedgekeurde racewagen ontwikkelen. Om dat te doen, moesten er minstens 500 productiemodellen worden geproduceerd. Het resultaat was de 911 RS 2.7, een soort “super 911” die de klanten van het Duitse merk de mogelijkheid bood om zelf deel te nemen aan wedstrijden.

Op 5 oktober 1972 werd dit nieuwe model gepresenteerd op het Autosalon van Parijs in Porte de Versailles. Tegen eind november waren alle 500 exemplaren verkocht. De fabrikant was verrast door het succes en slaagde erin de verkoopcijfers tegen juli 1973 te verdrievoudigen. In totaal werden 1.580 RS’en gebouwd en toen de kaap van 1.000 gepasseerd was, kreeg de Porsche 911 Carrera RS 2.7 – zijn volledige naam – naast Groep 4 ook Groep 3-homologatie. Het optionele M471-uitrustingspakket bracht het merk ertoe om 200 lichtere versies te bouwen, ook wel ‘Lightweight‘ genoemd, die 115 kg minder wogen dan de ‘Touring‘. Daarnaast werden 55 racemodellen, 17 basisvoertuigen voor homologatie en 1.308 stuks van de zonet aangehaalde Touring (M472) gebouwd.

Advertentie – lees hieronder verder

Porsche 911 RS 2.7 Carrera

Speciale motor

De Porsche 911 RS 2.7 werd zoals zijn naam aangaf aangedreven door een nieuwe 2,7-liter flat-six, een blok dat 210 pk bij 6.300 tpm en 255 Nm bij 5.100 tpm op de achteras dropte. In sportuitrusting spurtte de coupé in amper 5,8 seconden van 0 naar 100 km/u, wat hem volgens het Duitse autotijdschrift Auto, Motor und Sport tot de eerste productieauto kroonde die de grens van zes seconden doorbrak.

De topsnelheid bedroeg meer dan 240 km/u, wat hem eveneens een van de snelste auto’s uit zijn tijd maakte. Belangrijk was vooral dat deze 911 geen overbodig gewicht met zich meezeulde. Dat vertaalde zich in dun plaatwerk, dunne ruiten, tal van plastic onderdelen en een gebrek aan geluidsisolatie. Vanzelfsprekend kwam dit dieet er niet zomaar, want het leeggewicht van de raceauto’s moest onder de 900 kg blijven om in aanmerking te komen voor de homologatie.

Terzelfdertijd werd de aerodynamica verbeterd. Het doel was de lift op de voor- en achteras bij hoge snelheden tot een minimum te beperken om een neutraler weggedrag te verkrijgen. De Porsche-ingenieurs ontwikkelden daarom voor het eerst een achterspoiler, de befaamde ducktail of eendenstaart in het Nederlands, die ze testten in de windtunnel en op testcircuits. Deze vleugel duwde de 911 Carrera RS 2.7 als het ware naar beneden als de vaart erin zat en voorzag de achterin geplaatste motor van extra luchtkoeling. Twee vliegen in één klap dus, een dat zonder de luchtweerstand te verhogen… Integendeel zelfs.

Porsche 911 RS 2.7 Carrera

Carrera

Om hem duidelijk te onderscheiden van de andere 911-modellen ging Porsche medio 1972 op zoek naar een aparte naam. Zo is ‘Carrera‘ geboren, dat op de zijkant tussen de wielkasten van de 911 Carrera RS 2.7 geschreven stond. Carrera is een Spaans woord dat ‘wedstrijd’ betekent, terwijl de ‘RS’ op de spoiler voor ‘Rennsport‘ staat (racen). De inspiratie daarvoor haalde Porsche van de Carrera Panamericana, een bekende wegrace in Mexico.

In die Carrera Panamericana haalde Porsche zijn eerste overwinning –  in 1953 met een 550 Spyder, het model waarmee James Dean twee jaar later dodelijk verongelukte. In 1954 eindigde het merk als derde, wat een aanleiding gaf voor de nieuwe typeaanduiding die later zou volgen. De 911 RS bleek uiteindelijk een rasechte winnaar, zowel op als naast het circuit. Hij won races in Europa, in de VS en in Afrika en bewees dat de inspanningen niet tevergeefs waren geweest.

Porsche 911 RS 2.7 Carrera

Collector’s item

Anno 2022 is de 911 RS meer dan ooit een legende en overgebleven exemplaren worden zeer duur verkocht. Een Touring in goede staat wisselt voor minimaal 400.000 euro van eigenaar, terwijl de prijs van een zeldzamere versie nog veel hoger ligt. De RS betekende een revolutie voor de sportwagen omdat hij geschikt was om te racen, maar toch een auto bleef die dagelijks kon worden gebruikt.

Porsche 911 RS 2.7 Carrera

De RS 2.7 heeft natuurlijk de aanzet gegeven voor de RS-lijn die vandaag nog steeds van toepassing is (en die volgens dezelfde principes werkt). Als eerbetoon aan dit belangrijke model uit de geschiedenis van het bedrijf presenteert het Porsche Museum vanaf 20 september een speciale tentoonstelling gewijd aan de 50ste verjaardag van de 911 Carrera RS 2.7. Allen daarheen, zeggen we dan…

Deel dit artikel

Lees meer over


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 30.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie