Loont de goedkoopste Ferrari de moeite?

Niet alle Ferrari’s zijn even geliefd en het beste voorbeeld van zo’n onbemind raspaard is de Mondial. Terecht of niet?

Loont de goedkoopste Ferrari de moeite?

Eind jaren zeventig kon de 308 GT4 maar moeilijk overtuigen. Zijn hoekige ontwerp (ontworpen door Bertone) werd amper gesmaakt en dat gold ook voor zijn V8 met carburateurs, die al gedateerd was. Ferrari verving hem door de Mondial, getekend door Pininfarina, al kwam er ook snel op dat model kritiek.

Zijn V8 was niet krachtig genoeg, zijn interieur te ‘plastiekerig’ en zelfs het feit dat het om een vierzitter ging, zorgde voor gemompel bij Ferrari-fans. Nu nog steeds trouwens.

Te bescheiden?

Toen de Mondial 8 in 1980 werd geïntroduceerd, was de V8 overgeschakeld naar een systeem met injectie en speelde hij zomaar eventjes 40 pk kwijt, voor een totaal van amper 214. Om vanuit stilstand 100 km/u te bereiken, had je meer dan 9 seconden nodig en de top bedroeg slechts 220 km/u. Op zich wel aardige cijfers maar niet voor een Ferrari…

Evoluties

Hoewel er tot 1982 maar 700 Mondials werden geproduceerd, gaf Ferrari het model niet op. Het merk voorzag hem van 4 kleppen per cilinder, wat hem de bijnaam “Quattrovalvole” opleverde, en met 240 pk en een verbeterde afwerking kon de sportwagen er weer voor een tijdje tegen. Een jaar later, in 1983, lanceerde Ferrari de cabriolet, die erg populair werd.

Eindelijk een Ferrari waardig

In 1985, profiterend van de mechanica van de 328 GTB, zag de Mondial zijn vermogen toenemen tot 270 pk, wat zijn topsnelheid op 250 km/u bracht. Ook werden zijn bumpers voortaan in de koetswerkkleur gespoten.

In 1989 kwam Ferrari met de ultieme Mondial op de proppen, de “t”. Deze letter verwees naar de positie van de versnellingsbak (dwars). De cilinderinhoud groeide (tot 3,4 liter), net als het beschikbare vermogen (tot 300 pk). Bovendien liet hij zich makkelijker dan ooit besturen, was hij eindelijk goed afgewerkt en presteerde hij naar behoren…

En vandaag?

Een Mondial vinden, is niet zo moeilijk en ook de prijs valt mee. Tel tussen 30.000 en 60.000 euro, afhankelijk van het model. Weet dat echter de Mondial 8 geen al te beste reputatie inzake betrouwbaarheid geniet en dat hij complex is wat het onderhoud betreft. Zo moet de motor zelfs worden verwijderd voor een nieuwe distributieriem.