Fifteen Eleven is een klein Engels bedrijf gericht op automotive design en de restauratie van oldtimers. Hun nieuwste idee: de zeer controversiële Porsche 914 nieuw leven inblazen, vertrekkend vanuit een moderne basis, die van de tweede generatie Porsche Cayman. Dat is durven!
1970
De Porsche 914 zag het levenslicht in de jaren ’70. Destijds wou Porsche in samenwerking met Volkswagen een kleine roadster lanceren. Met dit project wou Porsche een nieuwe toegankelijkere auto aanbieden, omdat de 911 die de 356 toen verving aanzienlijk duurder was. Dit avontuur met de 914 wordt vaak een mislukking voor Porsche genoemd, omdat de auto slecht verkocht in Europa, maar niet in de VS waar hij enig succes kende. Dan blijft er het aspect van de prestaties waar ieder zijn mening over mag hebben: 80 pk voor een 0-100 km/u in 13 seconden. Als je iets goedkoper maakt, heeft dat nu eenmaal zijn gevolgen.
Uniek
Feit is dat de 914 een uniek model blijft, met een eigen karakter. En om ervan te genieten, is er nu de “restomod“-oplossing van Fifteen Eleven die zelfs beter doet dan de originele wagen. Hoezo? Omdat de firma vertrok van de Cayman die meteen het oorspronkelijke vermogen verdrievoudigt tot 300 pk. Deze “nieuwe” 914 neemt echter alleen de motor over, wat heel veel werk aan het chassis vergde om het hogere vermogen te kunnen slikken. Daarom komen ook de vering, de versnellingsbak en de remmen van de Cayman. Dat was nodig…
Advertentie – lees hieronder verder
Lifting
Op esthetisch vlak onderscheidt de “nieuwe” 914 zich eveneens door enkele stilistische elementen zoals led-koplampen, een nieuwe luchtinlaat op de kap vooraan of een specifieke bumper. Fifteen Eleven geeft ook aan dat het interieur werd vernieuwd met veel modernere materialen. De eerste leveringen worden dit jaar verwacht.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be