Begin jaren tachtig ontwikkelde Porsche de 959, een supercar als uitstalraam voor zijn knowhow. Het volstond niet om de meest geslaagde auto van die tijd te bouwen, Porsche wilde ook meerijden in de autosport, maar niet in om het even welke wedstrijd. Het koos voor de Parijs-Dakar-rally door zijn buitengewone afstand (14.000 km), die zowel de bestuurders als de auto’s stevig op de proef stelde. Op dat moment was de Dakar bijzonder populair en veel bekende personen wilden maar wat graag deelnemen.
Dubbel
In 1986 stonden drie exemplaren van de Porsche 959 aan de start van de legendarische rally. Het was niet het eerste jaar dat het vlaggenschip van Porsche deelnam, want het jaar ervoor werden de banden ook al versleten op de Afrikaanse wegen, helaas met drie opgaves als resultaat. Om naar de top van het klassement te klimmen, huurde Porsche enkele grote namen in, zoals René Metge en zijn copiloot Dominique Lemoyne, maar ook onze landgenoot Jacky Ickx, bijgestaan door de Franse acteur Claude Brasseur. De laatste auto was een servicewagen, bestuurd door projectmanager Roland Kussmaul en Wolf-Hendrik Hunger. Uiteindelijk won de 959 van Metge de Dakar, gevolgd door die van Ickx op de tweede plaats. De laatste auto haalde een eervolle zesde plaats in het algemene klassement.
Advertentie – lees hieronder verder
Grondig werk
De drie auto’s werden bewaard door Porsche en maken deel uit de van zijn indrukwekkende collectie oude wagens. De winnende 959 bleef in zijn originele toestand met de gebruikssporen van de rally, maar die van Ickx reed in betere staat over de finish. De auto van Ickx stond al vele jaren stil en is nu weer rijklaar gemaakt. Het doel van het team van Porsche Heritage and Museum was om zo veel mogelijk originele onderdelen te behouden bij het rijklaar maken. Dit racemonster van 400 pk – waarvan het vermogen beperkt werd tegenover de originele versie om te kunnen draaien op brandstof van mindere kwaliteit – had al 18.000 km op de teller. De mechaniek moest volledig ontmanteld worden.
Tijdens de restauratie vonden de technici zelfs nog zand uit de Afrikaanse woestijn. Het originele uiterlijk van het koetswerk bleef bewaard, terwijl de auto nu in staat is om weer te rijden op de weg (of het circuit) voor speciale evenementen. Jacky Ickx kreeg de eer om de gereviseerde 959 als eerste te zien tijdens een ceremonie die plaatsvond in een steengroeve.
Bekijk de restauratie
Een filmploeg volgde het team van Porsche Heritage and Museum en Porsche Classic tot het einde van de opknapbeurt. Het eerste deel van de documentaire ‘The Porsche 959 Paris Dakar: the restoration begins’ is sinds 1 februari 2023 volledig te bekijken op het YouTube-kanaal van Porsche (en dus ook onderaan dit artikel).
Vijf andere films volgen op 3, 5, 7, 9 en 11 februari. Je ontdekt onder meer de originele toestand van de auto, de demontage van de motor en het koetswerk, de revisie en herinstallatie van de motor en de eerste rit van de gereviseerde auto.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be