Dream Cars

5 straffe feiten over de Porsche 959

De Porsche 959, waarvan er in de jaren tachtig amper 283 exemplaren werden gebouwd, was een toonbeeld van de technologische knowhow van het merk. Hier zijn 5 straffe feiten over dit avant-gardistische model.

Maxime Hérion Maxime Hérion | Gepubliceerd op 4 aug. 2021 | Leestijd: 2 min

1. Lucht- en waterkoeling

De Porsche 959 werd in 1985 geïntroducered. Deze supersportwagen kreeg een 2,8 liter zescilindermotor met luchtkoeling en werd voorzien van twee turbo’s, goed voor een in die tijd kolossaal vermogen van 450 pk.

Porsche 959 engine

Advertentie – lees hieronder verder

Tijdens de ontwikkeling van de 959 werd besloten om zijn boxermotor op cilinderkoppen met vier kleppen per cilinder te trakteren, in tegenstelling tot de gebruikelijke twee bij 911‘s uit die tijd. Deze wijziging maakte waterkoeling voor de bovenste delen van het blok noodzakelijk.

2. Lichte materialen

De Porsche 959 heeft een redelijk beperkt gewicht van 1.450 kg dankzij het gebruik van bijzonder lichte materialen. Zo zijn de deuren van aluminium en de vleugels en het dak van glasvezel en kevlar.

Porsche 950 gray

Voor de wielen werd voor magnesium gekozen. Een racewagen van topniveau waardig, zeg maar.

3. Supersnel

Halverwege de jaren tachtig was deze Porsche al in staat om in 3,7 seconden van 0 naar 100 km/u te accelereren en in 13,3 seconden van 0 naar 200 km/u.

Porsche 959 speed

De 959 haalt een fabelachtige topsnelheid van 317 km/u en mocht zichzelf hierdoor even de snelste productiewagen ter wereld noemen. Die eer ging in 1987 naar de Ferrari F40 en later naar de illustere Jaguar XJ220 en vervolgens de McLaren F1.

4. Zoals een rallywagen

De 959 werd gezegend met een elektronisch geregelde vierwielaandrijving zoals de rallyauto‘s die momenteel aan het Wereldkampioenschap Rally (WRC) deelnemen.

Porsche 959 seethru

Met vier standen die het vermogen afhankelijk van de omstandigheden anders verdelen, geeft dit systeem de 959 vandaag nog steeds een uitzonderlijk weggedrag.

5. Rijdend labo

De 959 werd weleens een rijdend labo genoemd vanwege zijn vele snufjes.

Porsche 959 interior

Hij kreeg airconditioning en ABS, maar ook hydraulische dempers (de rijhoogte en de demping werden elektronisch aangepast door de boordcomputer). De 959 was bovendien de eerste productieauto uitgerust met een elektronisch bandenspanningscontrolesysteem en reed op runflatbanden, namelijk Bridgestone RE71 Denlocs. Deze Porsche pakte ook uit met een differentieel vooraan met hydraulisch bediende, computergestuurde koppelingen.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Wat wordt uw volgende voertuig?

Lees het artikel

Deel dit artikel


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 40.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie

Close icon