Het begon allemaal toen een Mini-liefhebber aan Tolman vroeg om een Cooper S MKII uit 1968 te restaureren en te verbeteren, zodat hij hem dagelijks kon gebruiken. Tolman is een restauratiespecialist die bekendstaat om zijn restomod op basis van de Peugeot 205 GTI. Het Mini-project duurde twaalf maanden en begon zoals gebruikelijk met een volledige demontage van het interieur en de mechanica. Zo kon gewerkt worden op basis van een naakte carrosserie.
Aangepaste ophanging
De originele hydrolastische ophanging van de Mini (die werkt volgens het principe van communicerende vaten met een met alcohol gevuld circuit) werd vervangen door KAD-antirolstangen en Bilstein-schokdempers, waardoor het comfort van de Mini gegarandeerd wordt en hij een uitstekende wegligging biedt op secundaire Britse wegen. De demping is volledig instelbaar volgens de gebruiksomstandigheden. Vergeet immers niet dat de auto bedoeld is voor dagelijks gebruik.
De Cooper S MkII heeft de originele schijfremmen voor en trommels achter, maar de remleidingen werden vernieuwd en gemoderniseerd voor meer efficiëntie. In plaats van te kiezen voor moderne, gripvaste banden, is de Mini uitgerust met Dunlop Aquajet 10-duimsbanden die passen bij het origineel.
Advertentie – lees hieronder verder
Overschakeling naar brandstofinjectie
De motor is volledig gereviseerd en heeft nu brandstofinspuiting, een systeem dat in 1991 voor het eerst op de Mini verscheen. In de batterijbehuizing in de koffer is nu het brandstofsysteem ondergebracht, met een perfect geïntegreerde tank en pomp. Het lijkt wel alsof het origineel gemonteerd werd. Met een vermogen dat bijna verdubbeld is tot 90 pk, een koppel van 108 Nm (3.000 tot 6.000 tr/min) en een gewicht van slechts 685 kg rijdt de Mini heel levendig en soepel.
Tolman heeft ook de versnellingsbak gerestaureerd. De vier versnellingen werden behouden voor extra authenticiteit. Een op maat gemaakt uitlaatsysteem van roestvrij staal ziet er mooi uit, zonder al te veel lawaai te maken. Geavanceerde thermische bescherming onder de motorkap beschermt het injectiesysteem, terwijl de geluidsisolatie van het volledige interieur verbeterd werd. Dat is een hele prestatie. Een volledig elektronisch motorbeheer verbetert startstarts en de stationaire regeling.
Meer comfort
Leder vervangt vinyl op de zetels en het (niet-originele) Webasto-zonnedak op deze auto werd ook vernieuwd. Verwarmde voor- en achterruiten, volledige led-verlichting en Bluetooth-integratie dragen bij aan de discrete maar grote verbeteringen voor dagelijks gebruik, net als de toevoeging van een toerenteller in historische stijl.
Om het nogal gure Britse weer te doorstaan, heeft de Mini een volledige beschermlaag tegen steenslag, Lanoguard aan de onderkant en in holtes om roest te voorkomen, gecombineerd met een keramische coating op gelakte oppervlakken. Met deze uitrusting wordt deze sterk verbeterde Mini een erg originele en leuke auto voor dagelijks gebruik.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be