5 opvallende Citroëns die je nooit hebt kunnen kopen

Ter gelegenheid van het honderdjarige bestaan van Citroën halen we enkele van de meest originele concept cars van het merk vanonder het stof…

5 opvallende Citroëns die je nooit hebt kunnen kopen

Karin

Deze piramidevormige conceptwagen werd op het Autosalon van Parijs in 1980 onthuld en kwam uit het brein van Trevor Fiore. Met 3 voorstoelen zoals in de Matra Murena of de McLaren F1, plaatst de Karin zijn bestuurder in het midden.

C10

Bijgenaamd “lieveheersbeestje” of “waterdruppel”. Deze studie van André Lefebvre, de vader van de 2CV, had tot doel een moderner en compacter voertuig te ontwikkelen dan laatstgenoemde. Met een zeer lage Cx voor die tijd (0,258) had de in 1956 gebouwde C10 een belachelijk laag gewicht van slechts 382 kg. Uitgerust met de 425 cc tweecilindermotor kon hij 110 km/u bereiken.

2 CV6 Picasso

Ook al is het niet het werk van Citroën zelf, deze 2CV verdient zijn plaats in dit lijstje. Het gaat om een eerbetoon aan de beroemde Spaanse schilder van de Britse kunstenaar Andy Saunders.

Xanthia

Nee, we hebben geen typfout gemaakt. Ontwikkeld rond het thema “joie de vivre”, werd deze stijlstudie gepresenteerd op het Autosalon van Parijs in 1986. Hoewel er elementen van de AX en BX aanwezig zijn, had de Xanthia ook verfijnde apparatuur (althans voor die tijd!) zoals elektrische stoelen en een boordcomputer. De Xanthia ging nooit in productie, al gaf hij zijn naam (zonder de H) aan de vervanger van de BX.

Osmose

De in 2000 gepresenteerde Osmose was zeer conceptueel van aard. Hij moest “de auto opnieuw uitvinden” en beweerde “de relatie tussen automobilisten en voetgangers te herformuleren”. Vandaag zeer actueel allemaal…