Fering is een nieuw Brits autobedrijf dat gerund wordt door Ben Scott-Geddes, een voormalig Ferrari- en McLaren-ingenieur die al bekendheid verwierf als medeoprichter van Caparo dat de T1 uitbracht, een soort van prototype dat op de openbare weg mag. Voor de goede orde, Ben Scott-Geddes was ook betrokken bij de ontwikkeling van de McLaren F1.
Kortom, dit een man die zijn job kent. Toch is er een fundamenteel verschil met de eerdere creaties van Scott-Geddes: deze keer heeft het ontwikkelde voertuig geen verbrandingsmotor, maar een 100% elektrisch blok.
Een echte pionier?
Het bedrijf Fering heeft onlangs enkele foto’s vrijgegeven van zijn allereerste model, de Pioneer. Die heeft de kenmerken van een grote terreinwagen, maar hij zou worden uitgerust met een technologie die supercars waardig is.
Advertentie – lees hieronder verder
De technische specificaties zijn nog niet onthuld, maar Fering verklapte wel al dat het voertuig wordt aangedreven door twee elektromotoren, die ieder één as aandrijven.
We merken ook op dat de Pioneer eigenlijk niet zo groot is, aangezien hij korter is dan een Ford Mondeo Clipper. Het voertuig zou enkel op de elektrische power 80 km kunnen afleggen. Niet slecht, maar daar schuilt het belang van de Pioneer niet: hij integreert een range extender.
7.000 km
Deze range extender bestaat uit een 800 cm3 driecilindermotor die op biodiesel functioneert. Die laadt de batterij op, zodat deze terreinwagen eigenlijk altijd elektrisch wordt aangedreven, net als de Chevrolet Volt in zijn tijd. Of zoals de BMW i3 ook gebruik maakt van een range extender.
Gezien de omvang van de dieseltank kondigt Fering een autonomie van – jawel – 7.000 km aan, dankzij het relatief lage gewicht van dit voertuig (1.500 kg). Het chassis en het koetswerk zijn namelijk vervaardigd uit aluminium en andere lichte materialen.
Modulaire extender
Technisch gezien zijn er nog andere zeer interessante dingen aan de Pioneer: de range extender is modulair, in de zin dat hij kan worden vervangen door andere eenheden, afhankelijk van waar hij wordt verkocht, en dus de beschikbare brandstoffen.
Zo kan de originele diesel range extender bijvoorbeeld worden vervangen door een exemplaar op alcohol of door… een waterstofbrandstofcel.
Deze bereidheid om zich aan te passen aan de omgeving heeft ook de diameter van de wielen bepaald: 22,5 inch om vrachtwagenbanden te kunnen gebruiken die in sommige delen van de wereld gemakkelijker te vinden zijn dan rubbers voor personenauto’s. We kijken al uit naar 2022 om deze intrigerende Fering Pioneer te kunnen testen.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be