Audi stapte in 1980 in de rallysport met de Quattro. De beruchte “Groep B”, de hoogste en zeer gevaarlijke categorie van deze discipline, was toen moordend, letterlijk en figuurlijk. Om de zware concurrentie aan te kunnen, had de Duitse fabrikant een superefficiënt voertuig nodig, waarop de Sport Quattro werd ontwikkeld: een Quattro met een wielbasis die zo’n 30 centimeter korter werd gemaakt. Omwille van de zichtbaarheid (een terugkerend probleem waar piloot Walter Röhrl over klaagde), werd de voorzijde van een Audi 80 op de achterkant van een Quattro gemonteerd om een meer verticale voorruit te krijgen. De motor telde 20 kleppen en was meer dan 400 pk sterk. Audi was verplicht om 200 exemplaren voor de openbare weg te produceren, met een totale oplage van 217 als resultaat.
Ontwikkelingen
De Quattro Sport was verbluffend spectaculair en zijn 5-cilinder turbomotor klonk ongelooflijk. Hij nam deel aan talrijke kampioenschappen en rally’s en werd in 1985 opgevolgd door de Audi Sport Quattro E2, een nog betere versie ervan. Het merk kwam ook met een Pikes Peak-variant op de proppen en verpulverde in 1986 het record van die illustere bergbeklimming, met de Amerikaan Bobby Unser achter het stuur.
De legende herleeft
Als eerbetoon aan de mythische Sport Quattro heeft E-Legend zopas de EL1 voorgesteld, een elektrische auto waarvan de carrosserie sterk geïnspireerd is op zijn grote voorbeeld van weleer. Zijn elektrische aandrijflijn tekent voor 816 pk en komt van een Porsche Taycan. De sprint van 0 tot 100 km/u lukt in amper 2,8 seconden en zijn actieradius zou 400 km bedragen. Slechts 30 eenheden van de E-Legend zullen het daglicht zien. Die worden allen verkocht voor iets meer dan een miljoen euro per stuk.
Advertentie – lees hieronder verder
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be