Concept Cars

Mercedes F200 Imagination: het vergeten technisch hoogstandje?

Wie herinnert zich nog de F200 Imagination Concept van Mercedes? Deze creatie was op tal van aspecten vernieuwend, vooral omwille van de drive-by-wire technologieën, waarmee men de wagen kon bedienen zonder fysieke verbindingen.

Geschreven door David Leclercq | 03/12/2021

De Mercedes F200 Imagination moet zonder twijfel gerekend worden tot de autoprototypes die geschiedenis hebben geschreven. De F200, die in 1996 op het Autosalon van Parijs werd onthuld, maakte niet zozeer het verschil op vlak van design, maar wel omwille van de ronduit revolutionaire technologieën, die niet veel later het (massa) productiestadium haalden.

De vloeiende, elegante vormtaal van de F200 lag bovendien aan de basis van het lijnenspel dat de volgende generatie S-Klasse (W220 van 1998) zou typeren. Geen slechte zaak, want diens voorganger (W140 uit 1991) oogde eerder plomp en imposant en had voor controverse gezorgd ten tijde van de Golfoorlog toen de brandstofprijzen eveneens ongekende hoogten bereikten.

Advertentie

Het is dus vooral op technisch vlak dat dit prototype wist te innoveren. Vooral elektronisch gezien realiseerde men een spectaculaire sprong voorwaarts. Dit kwam onder meer tot uiting in de niet-fysieke bediening van versnellingsbak en remmen. De multimedia-unit had een groot scherm en het werd de voorloper van de huidige MBUX, en een volledig digitaal dashboard. Omdat deze technologie nog niet was wat ze vandaag is, gebruikte men 8 LCD-schermen. Op twee schermen werden de beelden van de camera’s die de achteruitkijkspiegels vervingen geprojecteerd.

Geen stuur, wel een joystick

Mercedes F200 Imagination : un concentré de technologie oublié

Om het technologisch vernuft naar een nog hoger niveau te tillen, verving Mercedes het stuur door een joystick. Het werden zelfs meerdere joysticks, want ze werkten per twee. De ene zat op de middenconsole en de andere op het deurpaneel. Interessant detail, Mercedes voorzag een dubbele bediening zodat ook de passagier ook de controle kon overnemen. Deze joysticks bedienden ‘by wire’ de elektrische besturing én ook de stuurbekrachtiging, wat destijds uitzonderlijk was voor een auto van dit kaliber.

Het F200 Inspiration studiemodel werd tevens uitgerust met de eerste variabele xenonkoplampen, actieve koetswerkrolstabilisatie (later bekend als ABC), spraakbediening voor de mobiele telefoon en een elektronisch transparant glazen dak.

Mercedes F200 Imagination : un concentré de technologie oublié

Ja, de F200 was een echte pionier. Immers, 25 jaar na zijn onthulling zien we uitgerekend deze technologieën steeds meer generaliseren in de sector. Behalve dan de joystick die het stuur vervangt. Hoewel, ook hier evolueren de dingen, te oordelen aan het recent getoonde Yoke-stuur bij Tesla.

Deel dit artikel

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Anderen bekeken ook