De Renault 5 Turbo werd voor het eerst gelanceerd in 1980 en had een 1.4 turbomotor met 160 pk centraal achterin. Deze kleine bolide, desgewenst met een agressieve koetswerkkit, bekoorde veel liefhebbers van sportieve auto’s. Renault kon er ook mee uitblinken in de autosport. Voor verzamelaars staat de legendarische Renault 5 Turbo symbool van een tijdperk waarin bijna alles mogelijk was in de naam van passie.
Verrassing
Renault hanteert al een tijdje de filosofie om referenties uit het verleden te gebruiken voor de creatie van nieuwe elektrische modellen. Het Franse merk heeft zojuist iedereen verrast door de serieproductie aan te kondigen van de Renault 5 Turbo 3E, een straffe versie van de R5 die recent gelanceerd werd.
Advertentie – lees hieronder verder
Monsterlijk
De Renault 5 Turbo 3E is eigenlijk veel meer dan een ‘getunede’ R5: hij heeft een koolstof monocoquechassis met twee elektromotoren achterin die samen meer dan 500 pk ontwikkelen. Met een acceleratie van 0 naar 100 km/u in 3 seconden kan dit weleens de krachtigste compacte auto op de markt zijn. Helaas zijn er nog geen details bekendgemaakt over de marktintroductie.
Documentaireserie
Als je meer wilt weten over de ingrijpende transformatie van het merk, dan vertelt de serie Anatomie d’un come-back op het Prime Video-platform het verhaal van hoe Renault werd getransformeerd na een crisis in de sector het begin 2020. Het bedrijf zat in slechte papieren en lanceerde met Renaulution een ultiem plan. Je ziet hoe nieuwe modellen zoals de Renault 5 ontworpen worden, wat er in de paddock van het BWT Alpine-raceteam gebeurt, inclusief productiegeheimen en de exclusieve onthulling van deze Renault 5 Turbo 3E.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be