Individuele mobiliteit verandert wereldwijd in hoog tempo. In Europa zien we gedeelde e-bikes en scooters, terwijl in andere dichtbevolkte gebieden andere trends domineren. Denk aan de kei-car in Japan, de tuktuk (of gemotoriseerde riskja) in India of de iconische Piaggio Ape in Italië, die al sinds 1946 rondrijdt.
Deze vormen van mobliteit zijn populair omdat ze weinig ruimte innemen en zich moeiteloos door druk verkeer wringen. Maar er is een keerzijde: de vervuilende tweetaktmotoren van deze driewielers stoten olie uit en dragen flink bij aan luchtvervuiling.
Nieuwe adem?
De tuktuk, een populaire driewieler, staat mogelijk aan de vooravond van een nieuw tijdperk. Hyundai en zijn Indiase partner TVS hebben zojuist twee nieuwe tuktukconcepten gepresenteerd: de E3W (driewieler) en E4W (vierwieler).

Advertentie – lees hieronder verder
Het doel? De tuktuk een moderne, duurzame upgrade geven. Als de plannen doorgaan, neemt TVS Motor de productie voor zijn rekening, terwijl Hyundai instaat voor ontwerp en ontwikkeling. De futuristisch vormgegeven E3W en E4W zijn volledig elektrisch, wat de uitstoot drastisch moet verminderen. Details over prestaties, batterijcapaciteit en laadsnelheid laat Hyundai voorlopig nog achterwege.
Het driewielige model lijkt klaar voor serieproductie, terwijl de vierwieler meer weg heeft van een Citroën AMI en zich richt op last-milebezorging. Dit model wordt echter pas in een later stadium verwacht.
Goed bestudeerd
Estehtisch gezien merken we een aflopend voorruitontwerp dat extra bescherming biedt bij ongevallen en het zicht verbetert, een bekend zwak punt van dit type voertuig. De grote wielen zorgen voor meer rijcomfort, terwijl een trekhaak kan helpen bij lastige situaties - vooral in ontwikkelingslanden met gebrekkige infrastructuur. Daarnaast maakt de verhoogde carrosserie het mogelijk om overstroomde gebieden te doorkruisen tijdens zware moessons.
Hyundai’s ontwerp is meer dan een stijloefening. De driewielige versie is duidelijk bedoeld voor de Indiase markt, een logische keuze waar verrassend genoeg nog geen andere fabrikant op heeft ingespeeld - mogelijk door de rivaliteit tussen India en China. De vierwielige E4W daarentegen heeft een bredere ambitie en wordt overwogen voor een wereldwijde lancering, omdat hij beter inspeelt op logistieke uitdagingen. Waarom zou hij niet passen in een toekomst waarin lichte, efficiënte voertuigen de norm worden en gebruik boven bezit gaat.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be