Concept Cars

Smart Concept #1: strategische revolutie 

Met de Smart Concept #1 treedt Smart een nieuw tijdperk binnen: dat van een samenwerking met het Chinese Geely en een radicale verandering van positionering. Dit is duidelijk het einde van de microcars. De toekomst ligt nu vooral bij grotere modellen en SUV’s. Van een kleine revolutie gesproken.

Geschreven door David Leclercq | 02/10/2021

Al enkele jaren is Smart een beetje het noorden kwijt. Goed, de kleine Fortwo blijft een blikvanger, maar echt scoren doet hij niet langer. Zelfs niet in zijn 100% elektrische versie die toch een pionier van het genre was. Om de schade te beperken had moederhuis Daimler zelfs een alliantie gesloten met Renault om de kosten te delen. Maar dat werkte niet. Of toch niet goed genoeg.

Sindsdien heeft Daimler de banden met de Franse constructeur verbroken en is het op zoek gegaan naar een nieuwe partner. Dat werd het Chinese Geely, dat ook eigenaar is van Volvo.

Deze deal ligt blijkbaar aan de basis van een kleine revolutie bij de constructeur, die niet langer zal inzetten op zeer kleine auto’s die in Europa niet meer succesvol zijn. Het bewijs daarvan is dat ook Renault afscheid neemt van de Twingo. 

Smart Concept #1

Om deze verschuiving te bevestigen heeft Smart nu een concept onthuld dat zijn visie duidelijk maakt: het Concept #1 kondigt de komst van een elektrische SUV aan.

Verandering van stijl

Het design is anders en levert ook het bewijs dat Smart van plan is te breken met zijn oude imago, dat sinds het begin in 2000 inderdaad niet veel is geëvolueerd. Het koetswerk vertoont meer rondingen, maar ook hoekige trekken terwijl de led-lichtstroken het silhouet benadrukken.

Smart Concept #1 intérieur

 Het interieur toont een duidelijk concept dat waarschijnlijk al vrij dicht ligt bij het productiemodel dat zal volgen. Het blijft origineel, maar er is duidelijk meer ruimte beschikbaar. Sommige kenmerken van weleer blijven behouden in het ontwerp van het dashboard, maar dan heel subtiel. Natuurlijk prijkt er een groot scherm midden op het dashboard.

430 km rijbereik

Smart Concept #1

Op technisch vlak kondigt Smart aan dat de capaciteit van de batterij een theoretisch rijbereik van 430 km biedt, wat helemaal niet slecht is voor een voertuig van dit formaat. Het accupakket bevindt zich in de vloer, tussen de twee assen om de ruimte aan boord en het zwaartepunt te optimaliseren ten behoeve van het rijgedrag.

Weldra volgt er meer nieuws over deze radicale koersverandering van Smart, die dit keer hopelijk zijn vruchten zal afwerpen op vlak van winstgevendheid.

Deel dit artikel

Lees meer over

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Anderen bekeken ook