Autocrisis: Europa werkt aan reddingsplan voor zijn constructeurs

Het is geen geheim dat de Europese auto-industrie een grote crisis doormaakt. En tot nu toe zijn de autoriteiten niet erg behulpzaam geweest, in tegenstelling tot China of de Verenigde Staten. Maar dat staat op het punt te veranderen: de Europese Commissie werkt naar verluidt aan een reddingsplan voor de industrie, die 14 miljoen mensen tewerkstelt.

Gepubliceerd op 9 oktober 2024
Leestijd : 3 min

Deel

Autocrisis: Europa werkt aan reddingsplan voor zijn constructeurs

De Europese auto-industrie is een pijler van de economie van het continent. Tot voor kort floreerde deze industrie, maar nu zit ze in een ongeziene storm. Al maandenlang wordt er in de pers en in debatten om actie gevraagd, maar tot nu toe leken deze oproepen in dovemansoren te vallen bij de Europese leiders. De situatie is ernstig en je hoeft geen genie te zijn om in de sluiting van Audi Brussels het begin van een veel bredere economische golf te zien, die onder meer Duitsland (te beginnen met Volkswagen), Italië en Frankrijk (met de vele merken van de Stellantis-groep) zal treffen.

Nochtans hebben Europese constructeurs al 250 miljard euro geïnvesteerd in de transitie naar elektrische auto’s. Dat is een fors bedrag, maar evenaart de bedragen van de Chinese fabrikanten zeker niet, al worden zij zwaar gesubsidieerd door Peking. Zij hebben niet gewacht om het voortouw te nemen in het peloton van elektrische auto’s.

stellantis-2

Reacties

Het nieuwe Europees Parlement ziet de zaken anders. Veel parlementsleden wijzen niet alleen met de vinger naar de achterstand van de Europese fabrikanten, maar ook naar de passiviteit van Europa en de veel te strenge milieuregels voor emissies, die vanaf 2025 de fabrikanten op het oude continent zwaar zullen straffen (15 miljard euro).

Advertentie – lees hieronder verder

Het is uiteraard contraproductief om onze constructeurs belastingen te laten betalen, terwijl er juist behoefte is aan investeringen. Valdis Dombrovskis, vicevoorzitter van de Europese Commissie, heeft aangegeven dat we de aanbevelingen van de voormalige voorzitter van de ECB (Europese Centrale Bank) Mario Draghi, moeten volgen en een investeringsplan moeten opstellen om het concurrentievermogen van de Europese fabrikanten te herstellen. Ook de voormalige premier van België, Sophie Wilmès (MR), vindt het noodzakelijk om elektrische auto’s tegen een meer toegankelijke prijs te produceren.

Kosten verlagen

Vanaf nu is het de bedoeling om de extra kosten voor de Europese constructeurs aan te pakken. Ze betalen vandaag 30% meer voor arbeid en ook voor de prijs van energie of grondstoffen als we vergelijken met China. Er zijn weliswaar nieuwe importheffingen op geïmporteerde Chinese elektrische auto’s, maar we weten dat dit systeem alleen op korte termijn effect zal hebben.

ursula

Druk op Ursula

Langzaam maar zeker komt er meer weerstand. De EVP (Europese Volkspartij), de partij van de voorzitter van de Europese Commissie Ursula von der Leyen, steunt de oproep van de autolobby om de toeslagen door de CO2-emissieregels af te schaffen. Dit is een primeur. Nog symptomatischer: Jens Gieske, een Duits EVP-parlementslid, vindt dat het uitfaseren van de verbrandingsmotor tegen 2035 opnieuw bekeken moet worden. Volgens hem moet Europa kiezen voor een flexibelere strategie, gebaseerd op technologische (of koolstof)neutraliteit. Een deel van rechts en extreemrechts in Europa deelt deze mening en geeft de schuld aan de huidige milieunormen.

Natuurlijk mag een versoepeling de decarbonisatie niet vertragen. Er is ook geen sprake van achteruitgang. Volgens het IEA (Internationaal Energieagentschap) wordt een op de vijf auto’s in 2024 elektrisch. Europa moet zijn achterstand inhalen en niet verder achteropraken. Er staat veel op het spel, want de autosector is goed voor 10% van de banen in de verwerkende industrie in de Europese Unie en een derde van de private investeringen in onderzoek en ontwikkeling, terwijl de sector nog altijd een positieve handelsbalans van 100 miljard euro heeft. Dit is zeker geen geringe prestatie. Het is nu de vraag wat dit bewuste ‘plan in wording’ uiteindelijk zal inhouden. Het moet in ieder geval zeer ambitieus zijn. Hopelijk volgt het antwoord over enkele weken, want er mag niet getreuzeld worden.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door David Leclercq Autojournalist

Deel

Gocar marketplace
47.064 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Economie
Wat er mis liep bij Northvolt

Het Zweedse bedrijf Northvolt zou de eerste grote Europese fabrikant van batterijen voor elektrische auto’s worden. Vandaag zijn ze failliet. Wat liep er mis?

Tot 10:30 4 min Hans Dierckx
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.