Economie

Belgische havens verwachten miljoen Chinese elektrische auto’s

De autoterminals van de havens van Antwerpen en Zeebrugge staan momenteel al bomvol, maar de uitbaters verwachten in 2023 nog een grotere toestroom van Chinese voertuigen. Het gaat vooral om elektrische modellen van BYD, Nio, MG, Xpeng, Lynk & co en Polestar. Rijden we weldra allemaal Chinees?

Alain De Jong Alain De Jong | Gepubliceerd op 17 nov. 2022 | Leestijd: 4 min

Recent meldden we nog dat de autodistributie momenteel stroef verloopt omdat er te weinig transportcapaciteit is om alle voertuigen vanuit de haventerminals naar de dealers te krijgen. De uitbaters werken aan oplossingen om meer treinen, vrachtwagens en bestuurders te kunnen inzetten, maar wijzen er tegelijk op dat de situatie er wellicht niet meteen beter op zal worden omdat er de volgende jaren een nog grotere toestroom van auto’s in onze zeehavens wordt verwacht.

Lynk Co

Advertentie – lees hieronder verder

Chinese producenten plannen zelfs een miljoen auto’s extra te leveren vanaf volgend jaar”, verklaart Marc Adriansens, CEO van autoterminaluitbater ICO, aan De Tijd. “Momenteel komen zo’n 200.000 tot 300.000 auto’s uit China naar Europa, maar voor volgende jaren zijn de vooruitzichten zeer hoog. We rekenen op minstens een verdubbeling die nog veel hoger kan oplopen met de voertuigen van onder meer BYD, Nio, MG, Xpeng, Lynk & co en Polestar.”

Dit stelt onze havens voor een enorm logistiek probleem, want op de immense parkings van ICO in de havens van Zeebrugge en Antwerpen kunnen ‘slechts’ ongeveer 130.000 auto’s tegelijk staan, terwijl er op jaarbasis zo’n 2,5 miljoen wagens geladen en gelost kunnen worden. Meer auto’s verwerken wordt dus een gigantische uitdaging voor ICO dat zijn parkings nog slechts een beetje kan uitbreiden.

BYD

Geen invoerbeperkingen voor Chinese merken

Vanwaar die plotse toestroom van Chinese automerken in Europa? Die is te verklaren door verschillende factoren. Eerst en vooral heerst er een scherpe concurrentie op de interne Chinese markt tussen tientallen lokale merken, waardoor velen uitkijken naar nieuwe afzetmarkten. Vooral voor de elektrische modellen biedt Europa een buitenkans.

In onze regio is de elektrificatie nu echt ingezet en gaat de markt van elektrische auto’s de volgende jaren stevig boomen. Bovendien stelt Europa geen invoerbeperkingen of hoge invoertarieven, in tegenstelling tot bijvoorbeeld de Verenigde Staten dat zijn eigen auto-industrie wel stevig afschermt. Deze situatie is uiteraard ook de Europese automerken niet ontgaan, die hiertegen al fel hebben geprotesteerd en wijzen op een mogelijke ondergang van onze eigen auto-industrie als gevolg hiervan.

MG ZS

Iedereen in Chinese auto?

Zal de automarkt de volgende jaren dan overspoeld worden door Chinese merken? En zullen we weldra allemaal in een Chinese auto rijden? Die kans is inderdaad groot met de komst van Polestar, Nio, MG, Xpeng, Lynk & co en andere BYD’s op onze markt. Deze merken hebben ieder een ruim gamma van degelijke elektrische auto’s dat goed kan inspelen op onze groeiende behoeften op dit vlak. Dit maakt de keuze voor de consument de volgende jaren zeker ruimer, waardoor je in het straatbeeld naast een Peugeot, Skoda en BMW ook steeds vaker een Nio, Xpeng of BYD zal aantreffen.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Wat wordt uw volgende voertuig?

Lees het artikel

Deel dit artikel

Lees meer over


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 40.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie

Close icon