Bouwt Toyota samen met Mazda aan een eigen MX-5?

Het zijn nog altijd SUV’s die commercieel de strakste wind in hun zeilen voelen. Sportwagens lijken ten dode opgeschreven. Toyota hengelt naar een samenwerking met andere automerken om de fun van het rijden een toekomst te geven.

Gepubliceerd op 19 juni 2024
Leestijd : 4 min

Deel

Bouwt Toyota samen met Mazda aan een eigen MX-5?

De symboliek kwam deze week van een heel ander merk, met name Jaguar. De Britten hebben hun een iconische bloedlijn van coupés en cabrio’s – zeg gerust het hart van hun heritage die teruggaat tot de begindagen van het merk – doorgesneden met het afscheid van de F-Type. Een opvolger is helemaal niet in zicht, en de vraag stelt zich of die er überhaupt nog aankomt nu het merk voor een volledig elektrisch gamma kiest. Het schetst de tijdsgeest. Vormden sportwagens ooit het aura van menig automerk, dan is die functie, en de daarbij horende volumes, verloren gegaan. De niche zal nog meer niche worden.

GRGT3

“Niet langer onder één merkenvlag”

Toyota heeft ook de rekening gemaakt en komt tot de vaststelling dat er in de toekomst niet genoeg marktvraag zal zijn naar sportieve coupé en cabrio’s om de investering in R&D te verantwoorden. Japanners draaien hun yens sowieso al tweemaal om alvorens ze hem in de ontwikkeling van een nieuw model steken, dus als zij zeggen dat de rekening niet klopt dan is er weinig reden om aan te nemen dat het voor de concurrentie anders ligt. Nochtans, tegen de Australische pers heeft de baas van Gazoo Racing, de sportafdeling van Toyota, Tomoya Takahashi gezegd dat er wel degelijk sportief gerief op de modellenagenda staat. Alleen gaat Toyota die niet op eigen houtje ontwikkelen en maken. “We kunnen sportwagens niet langer onder één merkenvlag doen varen”, zei hij tegen Cars Guide, “De samenwerking tussen verschillende autofabrikanten zal daarom toenemen.”

De Japanners hebben natuurlijk ervaring in deze materie. Met Subaru heeft het immers de GT86, alias BRZ, op de assemblageband gezet en met technisch partner BMW bracht het de Supra, alias Z4, naar de showroom. Blijkbaar bevallen die samenwerkingen Toyota, al noemt het merk geen namen voor de nieuwe gezamenlijk te ontwikkelen auto’s. Grote kans dat het een fabrikant wordt die net als de Japanners gelooft in waterstof als aandrijving, want dat is een van de belangrijke pistes die Toyota wil in slaan.

Advertentie – lees hieronder verder

Kwestie van de autofan te beschermen

Dan lijkt Mazda een geknipte kandidaat, te meer daar beide al samenwerken en Toyota een klein aandeel heeft in het merk: 5%. Takahashi voegde eraan toe dat de strategie er niet op aast om een fabrikant “van de ondergang te redden” maar wel de “autofan te beschermen”. De belangen van die laatste staan namelijk door de ontwikkeling naar een elektrische mobiliteit en nieuwe commerciële trends onder druk.

We moeten nog niet meteen een uitkomst van deze strategie verwachten. Toyota heeft wel al gehint naar vers bloed, zoals een wederopstanding van de Celica bij monde van Akio Toyoda, erfgenaam en voormalige baas van het merk. Ook is het zeker dat de GR GT3 die gecamoufleerd in Spa-Francorchamps werd gespot tijdens testen, een productievervolg krijgt bij Lexus. Deze zal zonder inmenging van een ander merk in de configurator belanden.

Interessanter is Toyota’s voornemen om zijn sportieve gamma te vervolledigen als drieluik door nog een modelletje onder de Supra en GR86 te schuiven. Een kleine roadster, gepland voor 2026, op het formaat van de… Mazda MX-5. Dat kon wel eens de eerste worden in de reeks van samenwerkingen waarvan sprake. Het is geweten dat Mazda naar (geld voor een) oplossing zoekt om zijn kleine sporter, die erg belangrijk is voor het imago van het merk, uitstootvriendelijker te maken. Waterstof zal binnen twee jaar nog niet meteen een oplossing bieden. Maar de hybride technologie van Toyota daarentegen. In ieder geval, ook Gazoo Racing is niet vies van zoete broodjes. Over SUV’s zei Takahashi: “Het is mijn persoonlijke mening dat we in de toekomst een GR SUV nodig hebben.” Momenteel bestaat de benaming al op sommige SUV-modellen van Toyota, maar dan alleen als een sportieve uitrustingslijn.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Deel

Gocar marketplace
47.064 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Economie
Wat er mis liep bij Northvolt

Het Zweedse bedrijf Northvolt zou de eerste grote Europese fabrikant van batterijen voor elektrische auto’s worden. Vandaag zijn ze failliet. Wat liep er mis?

Tot 10:30 4 min Hans Dierckx
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.