De Volkswagen Trinity? Dat is de superberline die de fabrikant in 2026 wilde lanceren. Dit model, aangekondigd in 2021, moet technologische hoogstand worden, een vlaggenschip, zoals de Phaeton destijds. Concreet kondigt de Trinity een revolutie aan op drie assen: het platform en de technologieën, de toelevering en de productie (de laatste twee worden herzien). Op technologisch vlak belooft Volkswagen het allerbeste, zoals autonoom rijden op niveau 4 (van de 5) en opladen in een tijd die vergelijkbaar is met het tanken van een auto met verbrandingsmotor (3 min). Uiteraard zullen de opties van de auto ook op afstand configureerbaar zijn, zoals bij een Tesla.
Vertraging
Maar nu horen we dat deze Trinity misschien niet meteen op de markt komt en dat de lancering ervan wel eens uitgesteld… tot 2032! Een aanzienlijke vertraging – 6 jaar -, die gerechtvaardigd zou worden door de noodzaak om de lancering van de elektrische Golf (die misschien niet langer ID.3 zou heten) te vervroegen, meldde de krant Handelsblatt op basis van interne bronnen bij het bedrijf.
Advertentie – lees hieronder verder
Voor Volkswagen gaat het vooral om kostenbesparingen in een context van moeilijke verkoop van elektrische auto’s. Door de ontwikkeling van het nieuwe Trinity-platform uit te stellen, zou de fabrikant de huidige MEB– en PPE-architecturen, die door alle auto’s van de groep worden gebruikt, langer kunnen gebruiken om deze beter af te schrijven. De twee huidige platforms zouden dus een upgrade krijgen met de hulp van VW’s nieuwe partner, het Amerikaanse Rivian.
De elektrische Golf in 2029 of eerder?
Momenteel weten we dat Volkswagen een elektrische Golf bouwt met de codenaam ID Golf, een model dat gepland stond voor 2029. Maar nu wordt er gezegd dat Volkswagen zijn plannen heeft herzien en dat deze Golf het eerste model zou zijn dat gebruikmaakt van het schaalbare systeemplatform (SSP), dat oorspronkelijk voor de Trinity was voorbehouden. Zo zou een massamodel de beste technologieën overnemen, nog voor het topsegment dat doet…
In dezelfde lijn zouden andere voertuigen toegang krijgen tot de technologie die voor de Trinity was bedacht, nog voor dit model op de markt komt. Dat zou het geval zijn voor de 100% elektrische Audi A4, gepland voor 2028. Andere modellen zullen ook gebruikmaken van de SSP-architectuur, zoals de toekomstige ID.4, die ook is uitgesteld tot 2030 (in plaats van 2028). De elektrische crossover T-Sport zou ook pas in 2031 uitkomen, in plaats van 2029.
Een strategiewijziging?
Het Trinity-project is nog een overblijfsel van de voormalige CEO van VW, Herbert Diess, dat misschien niet naar de smaak is van de huidige CEO, Olivier Blume, wiens grootste zorg is om Volkswagen financieel weer op de rails te krijgen door de kosten te verlagen en de winstgevendheid, die de afgelopen maanden een flinke klap heeft gekregen, te verbeteren.
We weten ondertussen ook iets meer over deze toekomstige elektrische Golf, die geen half werk zal leveren. Deze moet uiteraard de reputatie van het van het merk hooghouden. Zo zou hij een actieradius van 600 km moeten bieden dankzij een batterij van 80 kWh. Het motorvermogen zou variëren tussen 150 en 250 kW en zelfs 300 kW bereiken met de Golf R, die opnieuw op de markt zal komen. De laadtijd zou ook snel zijn. De toekomstige elektrische Golf zal een 800V elektrische architectuur hebben en, volgens de eerste informatie, zou hij 80% energie kunnen terugwinnen in slechts 10 minuten. Dat is wat de inhoud betreft. Wat het ontwerp betreft, zal Volkswagen de klassieke Golf-silhouet behouden, aangevuld met moderne elementen. Maar het blijft een compacte hatchback van 4,3 meter lang met plaats voor 5 personen. Om de concurrentie aan te kunnen, zal dat ook wel nodig zijn…
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be