De concurrentie op de markt voor elektrische auto’s neemt toe. China blijft koploper, terwijl andere landen proberen aan te haken, sommige al beter dan andere. In deze steeds competitievere omgeving zijn de Japanse constructeurs niet aan de winnende hand. Toyota, Subaru, Mazda en (in mindere mate) Nissan hebben onvoldoende geïnvesteerd in elektrische auto’s, omdat ze er niet echt in geloofden. Maar nu ze geconfronteerd worden met de stortvloed aan modellen van de concurrentie, moeten ze hun strategie omgooien. En snel.
De vier constructeurs hebben nu ambitieuze plannen aangekondigd. Ze doen grote investeringen in nieuwe fabrieken en vooral in de ontwikkeling van geavanceerde batterijtechnologieën, zoals halfgeleiderbatterijen of vastestofbatterijen. Japan wil weer vooroplopen voor het te laat is en China of Zuid-Korea de markt definitief domineren.
Publieke steun
De aankondiging van grootschalige investeringen op dit vlak komt niet echt als een verrassing. Wel verrassend is dat de Japanse overheid meedoet met een subsidie van… 2,06 miljard euro (of 326 miljard yen). Ken Saito, minister van Economie, Handel en Industrie uitte zijn bezorgdheid over de snelheid waarmee de wereldwijde auto-industrie elektrificeert: “We hopen dat de binnenlandse toeleveringsketen voor batterijen wordt versterkt.”
Advertentie – lees hieronder verder
Toyota, een van de grootste autofabrikanten van de wereld, gaf wat meer details over twee soorten batterijen die het van plan is te produceren voor zijn volgende generatie elektrische voertuigen. Het gaat om hoogwaardige lithium-ionbatterijen en vastestofbatterijen. Deze laatste technologie, waar de industrie reikhalzend naar uitkijkt, zou het rijbereik en de veiligheid van elektrische auto’s aanzienlijk kunnen verbeteren, terwijl de laadtijd vermindert.
Volgens het vastgestelde tijdschema is de productie van vaststofbatterijen gepland in 2027-2028, terwijl de nieuwe lithium-ionbatterijen vanaf 2026 op de markt komen. Deze technologische vooruitgang moet Toyota helpen om zijn verkoopdoel van 3,5 miljoen elektrische voertuigen per jaar tegen 2030 te halen. Nochtans verkocht Toyota in 2023 maar 104.018 elektrische auto’s, een groot verschil met de 1,8 miljoen exemplaren van Tesla…
Nissan: betaalbare batterijen
Nissan heeft dan weer aangekondigd zich te willen richten op lithium-ijzerfosfaatbatterijen (LFP), die bekendstaan om hun lagere productiekosten en dus grotere commerciële toegankelijkheid. Deze technologie zou tegen 2028 in de kleine modellen van het merk aanwezig zijn.
Tot slot presenteerden Subaru en Mazda ook plannen voor hun transitie naar elektrische auto’s. In samenwerking met Panasonic wil Subaru een nieuwe lithium-ionbatterijfabriek bouwen die tegen het einde van het decennium operationeel is, terwijl Mazda ernaar streeft om tegen 2030 tussen 25% en 40% elektrische auto’s te verkopen. Er is dus sprake van een echte ommekeer bij de Japanse autofabrikanten.
Deze kentering is het gevolg van de huidige trend naar meer protectionisme die China en de Verenigde Staten al hebben ingezet. Ook Japan wil zijn fabrikanten subsidiëren om hen te helpen innoveren, voor de concurrentie hen de baas wordt. Dit is begrijpelijk. Minder begrijpelijk is dat Europa het standpunt van vrije handel en ‘gezonde concurrentie’ blijft verdedigen dat niet langer relevant is. Tenzij het de bedoeling is dat onze auto-industrie ook verdwijnt. Dat probleem moet dringend aangepakt worden.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be