Toyota verkondigt al maanden dat het fout zit met één elektrische oplossing voor de mobiliteit van personenauto’s. Sterker nog, ‘s werelds grootste autofabrikant heeft herhaaldelijk uitgelegd dat hybridisatie een betere oplossing is, omdat er minder grondstoffen voor nodig zijn, met name het lithium dat iedereen nodig heeft. Dit standpunt heeft geleid tot een zekere terughoudendheid aan de kant van de fabrikant, die zich tevreden heeft gesteld met de lancering van één enkel 100% elektrisch voertuig, de bZ4X, een SUV die tijdens de lancering helaas te kampen had met een aantal kinderziektes.
Deze diversificatiestrategie viel echter niet in de smaak bij de aandeelhouders, die Akio Toyoda eruit duwden en hem vervingen door Koji Sato. En het is duidelijk dat deze verandering van leiderschap ook heeft geleid tot een grote verandering van strategie, met een groot elektrisch offensief dat ook vorm krijgt: het merk wil zijn gamma zero-emissieauto’s ontwikkelen en tegelijkertijd zijn hybrides verbeteren.
Een actieradius van 1.000 km en morgen nog meer!
Met deze transformatie heeft het merk zojuist zijn plannen onthuld. En het minste wat we kunnen zeggen is dat ze hard zijn. ‘s Werelds grootste fabrikant is van plan om de verloren tijd in de sector in te halen, wat zal leiden tot nieuwe modellen (naast de bZ4X is er een bZ3X in China), maar ook tot batterijtechnologieën met hoge energiedichtheid waarover al lang wordt gesproken, maar die nog niet op de markt zijn.
Advertentie – lees hieronder verder
De autofabrikant vertelde Automotive News Europe dat er vanaf 2026 een nieuwe generatie lithiumbatterijen op de markt komt, die de huidige actieradius verdubbelt tot 1.000 km (621 mijl). Bovendien zal het opladen van 10% tot 80% versneld worden en slechts 20 minuten duren bij een snellaadpunt.
En dat is nog niet alles. In 2027 wordt een andere technologie geïntroduceerd: LPF-batterijen met nieuwe anoden en kathoden, die het bereik van de bZ4X met nog eens 20% zullen vergroten, terwijl de productiekosten zullen dalen met… -40% ! Deze stap zou een aanzienlijke verlaging van de prijs van elektrische auto’s betekenen.
Nikkel en vaste batterijen
De plannen reiken nog verder, want tegen 2027-2028 plant Toyota ook een nikkelbatterij. Deze zal nog steeds goedkoper zijn, maar zou de actieradius met nog eens 10% moeten vergroten. Dit is ook het moment waarop de beroemde solide-state batterijen zullen verschijnen, eerder dan algemeen wordt verwacht – niet voor 2030, volgens veel specialisten.
De vaste batterijen zullen het bereik van de voertuigen vergroten tot… 1.500 km per oplaadbeurt. En ze zullen ook flexibel zijn, want ze kunnen in slechts 10 minuten worden opgeladen!
Met deze vooruitzichten heeft Toyota vertrouwen en zijn ze erg ambitieus. Het Japanse bedrijf wil de strijd aangaan met Tesla en hoopt tegen 2030 1,7 miljoen elektrische auto’s te verkopen (op jaarbasis natuurlijk). Dat gezegd hebbende, Toyota zal waterstof ook niet vaarwel zeggen. Integendeel zelfs: de fabrikant blijft op deze weg doorgaan om zijn modellen steeds efficiënter te maken, met betere prestaties – het belangrijkste punt van kritiek vandaag. Kortom, de projecten – en technologieën – van het bedrijf lopen over. Het is bovendien moeilijk te geloven dat ‘s werelds nummer één fabrikant deze overgang niet op zijn minst had voorzien. Het moest investeren, maar waarschijnlijk stiekem…
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be