Het is erg stil in Mirafiori, de Fiat-fabriek die zo reusachtig groot is dat ze een eigen verkeerswisselaar heeft op de snelweg aan de zuidkant van Turijn. In het najaar heeft de directie er al meermaals de productielijn stilgelegd voor enkele weken, om te vermijden er auto’s worden gebouwd waarvoor geen koper te vinden is. In december wordt de pauzeknop opnieuw ingedrukt. Voor de duizenden werknemers belooft de aanloop naar de feestdagen uiterst rustig te verlopen, al hebben ze vast ook redenen om zich zorgen te maken.
Zelfs in Italië staat het ooit zo grootse Fiat niet meer op de eerste plaats van de wenslijstjes wanneer er een nieuwe auto wordt gezocht voor het huishouden. Volgens cijfers van het vakblad Automotive News Europe is Fiat naar de 3e plaats gezakt in de hitparade, voorbijgestoken door Volkswagen en Toyota. Het is grotendeels de verouderde Panda die het merk in het thuisland overeind houdt. Zonder die Panda zou het merk zieltogen op een 19e plek van de verkoopsranglijst.
Ook op Europese schaal doet de Italiaanse autobouwer het niet goed, met een marktaandeel in vrije val. In België waren er dit jaar al meer mensen die een Porsche kochten dan een Fiat.
Advertentie – lees hieronder verder
Te klein aanbod
Een blik op het aanbod volstaat om de verklaring te kennen: er liggen nauwelijks producten in de spreekwoordelijke rekken. Er is nog steeds de ouwe trouwe Panda, maar de 500 met verbrandingsmotor maken ze niet meer. Er is enkel de nieuwe en immer elektrische 500, die in Mirafiori gebouwd wordt, maar die is ongeveer dubbel zo duur als de Panda. Pas in 2026 komt die nieuwe ook weer met benzinemotor. Daarnaast is er nog de Doblo, en verder enkel de 600.
Die kleine crossover heeft enkele troeven, waaronder moderne en zuinige aandrijvingen, zoals de 1.2-benzinemotor en de recentste elektromotor van de Stellantis-groep. Allebei worden ze echter geplaagd door betrouwbaarheidsproblemen, wat hen ook niet aantrekkelijker maakt voor wie er zuurverdiend spaargeld in wil investeren.
Een gewone stadswagen van circa 4 meter lang biedt Fiat niet meer aan sinds het verdwijnen van de Punto in 2018, na een carrière van nota bene 13 jaar. Analist Andrea Malan van Automotive News Europe duidt het onbreken van zo’n stadswagen aan als een kapitale fout uit het verleden. Onder wijlen Sergio Marchionne, die meer dan tien jaar aan het roer stond van Fiat en later Fiat-Chrysler veranderde het Italiaanse volksmerk van koers, met de ambitie om het succes van Mini te kopiëren middels een hele reeks modellen rond het populaire thema van de 500.
Met de smakelijk vormgegeven Grande Panda, te krijgen als EV of met benzinemotor, hoopt Fiat nu het tij te keren.
Op de schop?
Het is bekend dat Stellantis bereid is om heilige huisjes te slopen indien nodig. Opperhoofd Carlos Tavares gaf recent prijs dat ze in 2026 zullen bekijken of en welke merken ze uit het enorme aanbod gaan schrappen. Ook Tavares zelf zal tegen dan overigens het stokje doorgeven aan een nog aan te duiden opvolger.
Het afgelopen jaar zakte het marktaandeel van de groep, die verder onder andere bestaat uit de merken Peugeot, Citroën, Opel en Jeep, dramatisch, niet het minst in ons land. Het experiment om in België alle verdelers om te vormen tot agentschappen mislukte compleet, onder andere door grootschalige softwareproblemen.
In de VS loopt het al niet beter, daar kampt de groep eveneens met overproductie en uitpuilende voorraden. Specifiek voor Fiat is Brazilië nog wel een gezond wingewest. Daar blijft het Italiaanse merk marktleider.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be