Europa neemt eindelijk de touwtjes in handen. Na maanden van uitstel komt Brussel in actie om te voorkomen dat Europese autofabrikanten in steeds diepere financiële problemen belanden. Hoog tijd, want met de opkomende Chinese concurrentie en nieuwe Amerikaanse importheffingen wordt de situatie steeds nijpender.
Hoewel de details van het concurrentieplan pas op 26 februari worden onthuld, zijn enkele speerpunten al bekend. De Commissie wil autofabrikanten financieel steunen bij hun inspanningen om koolstofarm te produceren en nieuwe elektrische wagens te ontwikkelen. Daarnaast wil ze de vraag stimuleren door autokopers te ondersteunen. Maar een algemene aankoopsubsidie voor particulieren komt er niet. Europa zet in op bedrijven, die samen (publiek en privaat) goed zijn voor 58% van alle nieuwe autoverkopen per jaar.
Belgisch model als voorbeeld?
Om bedrijven te overtuigen, lijkt de Commissie het Belgische bedrijfswagenmodel als voorbeeld te nemen. Transportcommissaris Apostolos Tzitzikostas prees ons belastingsysteem: “België heeft zijn verkoop van elektrische wagens in twee jaar verdrievoudigd, en dat is toe te juichen. Hoe? Door een fiscale regeling voor bedrijfsvoertuigen,” zei hij tegen een groep journalisten. Met dat in gedachten werkt Tzitzikostas aan plannen voor schonere bedrijfswagenparken.

Advertentie – lees hieronder verder
Het klopt dat België vooroploopt in de transitie naar een schoner wagenpark, met een daling van de gemiddelde CO2-uitstoot van 40% tussen 2019 en 2023. Die vooruitgang is duidelijk te danken aan fiscale maatregelen die bedrijven en zelfstandigen toelaten om 100% van de kosten van elektrische wagens af te trekken. Fiscaal gezien is er simpelweg geen concurrentie.
Recept voor alle landen?
Europa overweegt daarom het Belgische model op te leggen aan alle lidstaten, een voorstel dat vicevoorzitter van de Commissie en commissaris voor Industriële Strategie, Stéphane Séjourné, al lanceerde. Het doel? “Zo snel mogelijk groene bedrijfswagenparken aan te moedigen” Bedrijven zouden de nieuwe auto’s kopen, waardoor er later vanzelf een ruim aanbod op de tweedehandsmarkt ontstaat voor particulieren.

Europa blijft vasthouden aan zijn doel om vanaf 2035 alleen nog nieuwe elektrische auto’s te verkopen. Maar is dit de juiste aanpak? Initiatieven zoals deze zullen ongetwijfeld de vraag stimuleren, zoals in België al is gebleken. Maar wie betaalt de rekening?
Een veelgehoorde kritiek op bedrijfswagens is dat ze sociaal onrechtvaardig zijn en de staat inkomsten kosten door lagere belastingen. Het is nog onduidelijk of Europa een budget zal uittrekken om dit belastingverlies te compenseren. Bovendien lijkt er niets te worden gedaan aan de ongelijkheid tussen wie wél van bedrijfswagens profiteert en wie niet. Eerlijke steun zou betekenen dat zowel particulieren als bedrijven dezelfde voordelen krijgen, maar dat lijkt niet te gebeuren.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be