Het aantal Chinese automerken dat de laatste jaren op de Europese markt kwam is haast niet meer te tellen. Deze zomer voegt Chery zich daarbij met zijn submerken Omoda, Jaecoo en later ook Exlantix. Deze autogroep, die evolueerde uit een staatsbedrijf, is geen kleine speler met een productie die vorig jaar opliep tot meer dan 1,8 miljoen eenheden, waarvan bijna de helft werd geëxporteerd. Chery is reeds aanwezig in ruim 80 landen, verspreid over zowat alle continenten.
Klaar voor Europese invasie
Tot hiertoe werd Europa daarbij wat links gelaten, maar daar komt nu verandering in. De volgende jaren wil Chery in heel Europa wagens verkopen via verschillende van zijn merken. Omoda dat vooral crossovers aanbiedt. Jaecoo met een gamma van SUV’s met degelijke terreincapaciteiten. En later ook Exlantix met een luxueuzer premium aanbod. Het gaat telkens om een mix van modellen met een elektrische, plug-inhybride of klassieke thermische aandrijving, waardoor Chery goed kan inspelen op de lokale vraag in de verschillende markten.
Advertentie – lees hieronder verder
Dat de Chinese autogroep hier serieuze ambities op langere termijn koestert, blijkt ook uit het feit dat ze recent in een joint venture met Ebro-EV de oude Nissan-fabriek in Barcelona kochten. Daar zal wellicht al tegen het jaareinde de Omoda 5 geproduceerd worden. Deze deal is geen toeval, want Chery is op die manier klaar om de aangekondigde invoerheffingen op Chinese wagens in Europa op te vangen of te omzeilen. Wat extra taksen zal de Chinezen trouwens niet tegenhouden als ze hier echt willen doorbreken. Op hun eigen markt bieden ze hun wagens namelijk voor veel lagere prijzen aan, zodat ze nog heel wat marge hebben om eventuele hogere taxaties in Europa te counteren.
Primeur voor Omoda 5
In België start Chery zijn offensief met Omoda. De lancering van dit merk is gepland met de Omoda 5. Dit is een aantrekkelijke crossover van zo’n 4,4 meter lang, die verkrijgbaar is met zowel een volledig elektrische aandrijving van 200 pk en een rijbereik van 430 kilometer als een klassieke 1.6 liter turbobenzinemotor van 185 pk met automaat .
Volgens de invoerder zullen de prijzen competitief zijn, zonder bodemtarieven na te streven. Een concreet tariefplan komt er tegen de zomer. Wellicht zal de basisversie op benzine minder dan 30.000 euro kosten, waarmee de Omoda 5 zeker een degelijk alternatief kan zijn voor de privérijder die waar voor zijn geld wil. De prijs van de elektrische Omoda e5 schatten we rond de 40.000 euro om concurrentieel te zijn in dit segment. Een complete basisuitrusting (met onder meer een elektrisch zonnedak, verwarmde en geventileerde zetels met een bekleding in veganleder, ..) en een garantie van 7 jaar kunnen belangrijke troeven zijn om het Belgische publiek te overtuigen.
Het gamma wordt snel uitgebreid met de ruimere Omoda 7, die zopas werd voorgesteld op het autosalon van Beijing. Later komen daar wellicht nog compactere modellen bij, die nu reeds in China in productie zijn en een rol van betekenis kunnen spelen in het belangrijke B-segment van crossovers. Afwachten maar.
Vliegende start verwacht
Zeker is alvast dat de nieuwe Belgische dealers later op het jaar ook de modellen van Jaecoo in hun showroom mogen plaatsen. Het aanbod begint hier met de Jaecoo 6, een compacte, hoekige en stoere offroader met een elektrische aandrijving, die aan de Land Rover Defender doet denken, naast twee ruimere en luxueuze premium SUV’s, Jaecoo 7 en 8, die eveneens werd onthuld op het autosalon van Beijing. Ook dit gamma zal nog verder uitgebreid worden met compactere modellen. En ook hier verwachten we een instapmodel voor zo’n 30.000 euro.
Derek Du, managing director van Chery Benelux, zegt dat “er na de lancering van de merken dit jaar toch snel resultaten verwacht worden en dat men klaar is om gauw een versnelling hoger te schakelen eens de verkoop op dreef is. De goede verkoopresultaten in Spanje, waar Chery reeds enkele maanden op de markt is, zijn hoopgevend voor de andere Europese markten en tonen aan dat de modellen in de smaak vallen van het Europese publiek”.
Eens de verkoop in België en de andere Europese landen op gang is, wil Chery het aanbod verder uitbreiden met de modellen van Exlantix, een ander merk uit de autogroep dat verscheidene luxueuze crossovers en sportieve berlines omvat. Daarvoor wil het team van Du eerst een netwerk van een 20-tal verkooppunten opzetten in ons land. Met Paolo Pagnotta in Genk werd reeds een eerste overeenkomst gesloten, terwijl met verschillende andere geïnteresseerden de onderhandelingen lopen om nog dit jaar eveneens deze Chinese wagens te verkopen.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be