Maanden geleden waarschuwden heel wat waarnemers al voor massale ontslagen in de autosector. Volgens hen zou de komst van de elektrische auto veel minder arbeidskrachten vereisen dan gewoonlijk voor auto’s met verbrandingsmotor, ook bij toeleveranciers. Het aantal ontslagen werd eind 2021 geschat op ongeveer 500.000 in heel Europa.
Wat deze waarnemers wellicht niet gedacht hadden, was dat de eerste ontslagen zouden vallen in fabrieken… die elektrische auto’s produceren. Nochtans is dat precies wat er nu gebeurt bij Volkswagen, dat net 269 werknemers heeft ontslagen in de fabriek in Zwickau, de productielocatie van de ID.3, ID.4 en ID.5. En er komen er nog meer. Als de situatie niet verbetert, lopen ook 2.000 tijdelijke contracten gevaar.
Fout van overheden
Het probleem van Volkswagen is dat zijn elektrische auto’s slecht verkopen. Of toch niet goed genoeg. In een verklaring legt de fabrikant niet uit dat deze situatie het gevolg is van een fout in de strategie of commerciële aanpak.
Volkswagen wijst met een beschuldigende vinger naar de regeringen van Europese landen, die de vraag hebben doen kelderen door de subsidies voor de aanschaf van elektrische auto’s drastisch te verlagen, in het bijzonder de Duitse subsidie voor bedrijfswagens. Volgens de constructeur ondersteunde deze maatregel 70 procent van de productie van de fabriek.
Advertentie – lees hieronder verder
Volkswagen blijft dus op meerdere fronten problemen ondervinden: in China, waar het samenwerkingen moet vinden om zijn elektrische auto’s sneller te ontwikkelen (net als Audi), en ook in Europa.
De aandelenkoers van de groep is sinds het begin van het jaar met 8 procent gedaald, waardoor het vertrouwen van investeerders taant en Volkswagen zich dus moeilijker kan financieren.
De realiteit is ook dat de concurrentie met de Chinese fabrikanten harder wordt. Ze beginnen zich stilaan op de Europese markt vestigen. MG, BYD, Xpeng, Geely en Aiways zijn allemaal concurrenten die veel te bieden hebben, soms tegen veel aantrekkelijkere prijzen.
De prijs wordt het pijnpunt, vooral gezien het moeilijke economische klimaat door de inflatie en hoge energieprijzen. Volkswagen heeft de productie enkele maanden geleden al moeten verlagen, vooral voor de ID.4, waarvan de verkoop 30 procent achterblijft op de verwachtingen.
Wat heeft de toekomst in petto? Dat kan niemand voorspellen… Maar we twijfelen er niet aan dat de transitie naar elektrische auto’s kinderziektes zal vertonen, ook vanuit industrieel oogpunt.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be