De energietransitie brengt ook in de autosector een hele aardverschuiving teweeg. Het volledige technologische concept dat al decennia gefocust is op voertuigen met verbrandingsmotoren moet volledig herzien worden en leidt tot nieuwe productieprocessen die verstrekkende gevolgen hebben. Niet alleen voor de autoconstructeurs zelf, maar ook voor de talrijke toeleveranciers.
Sommigen kunnen zich aanpassen en mee op de elektrische trein springen, maar andere zullen verdwijnen omdat aan hun producten geen behoefte meer is na de overgang op elektrische aandrijvingen. Dat heeft uiteraard verstrekkende economische en sociale gevolgen voor de bedrijven die componenten aan de automerken leveren.
Er ontstaan uiteraard nieuwe opportuniteiten voor ondernemingen die elektromotoren, batterijcellen of halfgeleiders produceren, omdat de vraag daarnaar alleen maar zal stijgen.
Volgens CLEPA, de Europese sectororganisatie van toeleveranciers in de auto-industrie, zullen er inderdaad ongeveer 226.000 nieuwe banen ontstaan door het verhogen van de productie van elektrische auto’s, maar dat zal zeker niet volstaan om het totale verlies in de sector goed te maken. Volgens het rapport van CLEPA zal de overgang naar de elektrische auto zeker 500.000 jobs kosten bij de toeleveranciers in de autosector in de volgende jaren.
Advertentie – lees hieronder verder
Ook automerken vrezen voor banen
Vele bedrijven zullen de noodzakelijke omschakeling echter niet kunnen maken en vaak hebben ook de medewerkers niet de goede opleiding om iets te kunnen betekenen in de elektrificatiegolf die er aankomt. Daarom luidt CLEPA aan de alarmklok, want als de plannen van de Europese Commissie om tegen 2030 alle nieuwe wagens met verbrandingsmotor te bannen worden doorgezet, gaat de autosector heel moeilijke tijden tegemoet.
In totaal werken 17 miljoen mensen in Europa voor toeleveranciers van de auto-industrie, waarvan een groot deel een onzekere toekomst te wachten staat. Daarom pleit CLEPA voor een geleidelijkere transitie, waarbij ook langer gebruik gemaakt wordt van hybride aandrijvingen en hernieuwbare duurzame brandstoffen,
Dezelfde noodkreet kwam er ook al eerder van de automerken zelf, die eveneens vrezen sterk te zullen moeten afslanken na de energietransitie. Onlangs waarschuwde Volkswagen-topman Herbert Diess nog dat hij het onvermijdelijk acht dat de overgang naar elektrisch rijden minstens 30.000 banen in zijn autoconcern zal kosten. En ook de Franse auto-industrie sprak eerder al de vrees uit dat de elektrificatie een kwart van de banen zal kosten in de volgende jaren.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be