Uit de Europese prijsmonitor voor tweedehandswagens van het Europese B2B-platform Auto1 blijkt dat de prijzen voor tweedehandsauto’s in juni ruim een tiende lager lagen tegenover vorig jaar. Dat is eigenlijk een verrassing nadat de prijzen voor occasies de voorbije jaren net sterk waren gestegen door de toenemende vraag naar tweedehandswagens die was ontstaat door productieproblemen van nieuwe wagens bij de automerken ten gevolge van leveringsproblemen van onderdelen, vooral chips in de coronaperiode.
Geringere interesse particulieren
Momenteel neemt de vraag naar tweedehandswagens nog steeds toe volgens de sectorfederatie Traxio, die een stijging meldt van 15% in de eerste helft van 2023. Maar nu merken we desondanks toch een prijsdaling tot 10% op onze occasiemarkt.
Hoe is dat te verklaren? Marc Gros, de data-analist bij Gocar.be wijst erop dat “hier de geringere interesse van particulieren sterk doorweegt. Vergeet niet dat de inflatie en de hoge energiekosten een behoorlijke impact hebben op het budget van particulieren, die goed zijn voor de overgrote meerderheid van de transacties op de tweedehandsmarkt. Mensen zijn nu gewoon bang geworden om te investeren in een nieuwe tweedehandsauto en doen dat nog alleen als het echt noodzakelijk is.”
Advertentie – lees hieronder verder
Groter aanbod, dus lagere prijzen
Aangezien de onderdelentekorten intussen ook grotendeels zijn opgelost draait de productie van nieuwe wagens weer op volle toeren en komen er stilaan weer meer jonge tweedehandsauto’s op de markt. Dat groter aanbod heeft natuurlijk een invloed op de prijzen die daardoor verder dalen.
Tegelijk zetten nog andere factoren een rem op de koopdrang van de particulier op de tweedehandsmarkt. Een belangrijk element hierbij is de invoering van lage-emissiezones in steeds meer steden, waardoor men veel minder geneigd is al wat oudere wagens te kopen. En zeker geen dieselmodellen, waarvoor de prijsdaling daardoor het scherpst uitvalt.
Welke type kopen?
Particulieren zitten daardoor inderdaad met steeds meer twijfels over welke auto ze nu moeten kopen: een benzinemodel, een hybride of een elektrische auto? Die keuze wordt steeds moeilijker en ook steeds duurder. In veel gevallen zelfs onbetaalbaar voor vele privépersonen.
Dat geldt vooral voor de elektrische modellen die nu ook stilaan op de tweedehandsmarkt komen. Vaak zijn dat de duurdere modellen die in hun tweede leven meestal nog steeds minstens 40.000 euro kosten. Als je weet dat particulieren gemiddeld 20.000 euro besteden aan een tweedehandswagen, dan is duidelijk dat de energietransitie in de autosector niet meteen zal ingezet worden via de occasiemarkt.
Los daarvan kan je momenteel natuurlijk wel goede zaken doen op de tweedehandsmarkt met nog steeds een groot aanbod van recente wagens, maar tegen veel scherpere prijzen dan enkele maanden geleden. Het ruimste aanbod van tweedehandswagens vind je natuurlijk op Gocar.be. Veel geluk bij je aankoop!
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be