Tarieven op Chinese auto’s zullen “de sluiting van Europese autofabrieken versnellen”

Europa heeft de douanerechten op de invoer van Chinese elektrische auto’s geactiveerd. Volgens sommigen is deze maatregel een ernstige vergissing en zal het de sluiting van autofabrieken in Europa versnellen. Hierdoor zouden tienduizenden banen op de tocht staan.

Gepubliceerd op 16 oktober 2024
Leestijd : 2 min

Deel

Tarieven op Chinese auto’s zullen “de sluiting van Europese autofabrieken versnellen”

De invoering van nieuwe douanerechten op elektrische auto’s die door de Europese Unie uit China worden geïmporteerd, leidt tot ernstige bezorgdheid binnen de Europese auto-industrie. De maatregel moet de invasie van goedkope Chinese elektrische auto’s afremmen en Europese fabrikanten wat ademruimte (en tijd) geven om zich te organiseren en eindelijk concurrentieel te worden – wat betekent dat ze ook goedkope elektrische auto’s kunnen produceren.

Maar deze maatregel zal rampzalige gevolgen hebben, waarschuwt Carlos Tavares, CEO van Stellantis. Hij voorspelt dat ze de sluitingen van fabrieken in Europa zal versnellen, doordat het een situatie van meer productiecapaciteit in de hand werkt. Om de taksen te ontwijken, worden Chinese fabrikanten nu gestimuleerd om fabrieken op Europese bodem te bouwen. Dit brengt tienduizenden banen direct in gevaar, wetende dat de auto-industrie in totaal goed is voor 14 miljoen banen in de Europese Unie.

2335122-5n6ufv0uph-whr

Vrij spel voor industriële overcapaciteit

Tijdens het Autosalon van Parijs bevestigde Carlos Tavares, CEO van Stellantis, de ongewenste gevolgen van de nieuwe EU-heffingen. Hoewel deze heffingen een “goed communicatiemiddel” zijn voor het handelsbeleid, versterken ze juist de overcapaciteit in Europa, in plaats van de lokale industrie te beschermen. “De manier om douanerechten te vermijden is om in Europa te produceren”, zei hij, eraan toevoegend dat deze situatie zal leiden tot “een versnelling van de noodzaak om fabrieken te sluiten” voor Europese fabrikanten die al geconfronteerd worden met een lage winstgevendheid op hun locaties.

Advertentie – lees hieronder verder

mondial

En het is al begonnen. BYD is van plan om twee fabrieken te openen. Voor Stella Li, vicepresident van de Chinese fabrikant, zijn de douanerechten een “oneerlijke beslissing” die geen rekening houdt met de industriële realiteit. En ze voegde eraan toe dat BYD onderdelen in Europa zou produceren alsook accu’s lokaal zou assembleren en alleen de cellen uit China zou betrekken, volgens Automotive News Europe.

De situatie wordt alleen maar extra gespannen. Hoewel Europa werkt aan een reddingsplan voor de Europese auto-industrie, vragen we ons echt af wat een sociaal bloedbad kan voorkomen.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door David Leclercq Autojournalist

Deel

Gocar marketplace
47.064 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Economie
Dit is hoe Mercedes Tesla en de Chinese merken gaat passeren

Net zoals de andere merken heeft Mercedes het niet onder de markt. De crashende verkoop in China en de achterblijvende populariteit van de elektrische vloot maakt barsten in het Duitse huis van vertrouwen, dat traditioneel hard inzet op technologie om zich van zijn concurrenten te onderscheiden. Maar met de nieuwe CLA vecht het merk terug.

Deze week 3 min Piet Andries
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.