Werknemers willen nog steeds bedrijfswagen

Uit een onderzoek van Mobia blijkt dat bijna 7 op de 10 jonge werknemers nog steeds interesse heeft in een bedrijfswagen. In het kader van de ‘war for talent’ blijft dit dus een zeer belangrijk element en bovendien is de auto nog steeds de eerste keuze voor de individuele mobiliteit.

Gepubliceerd op 1 december 2022
Leestijd : 2 min

Deel

Werknemers willen nog steeds bedrijfswagen

Het nieuwe Company Car report 2022 van mobiliteitsfederatie Mobia geeft een nieuw inzicht in de interesse van jonge werknemers en sollicitanten in een bedrijfswagen. Verrassend genoeg zijn de meeste onder hen daarvoor nog steeds erg te vinden. Dat leert een bevraging bij 248 fleet en mobility managers, waarvan 68% bevestigde dat de kandidaten inderdaad graag een bedrijfswagen willen. Daarnaast constateerde 28% een neutrale houding en slechts 11% helemaal geen interesse voor een bedrijfswagen bij de nieuwe generaties.

De verwachte ommekeer bij de jongere generaties waarover veel wordt gesproken, blijkt er dus helemaal niet te zijn als de werknemers de kans hebben voor een bedrijfswagen te kiezen. Bij nader inzien is dat niet zo verwonderlijk, omdat hetzelfde onderzoek ook leert dat de auto nog steeds de eerste keuze is voor de individuele mobiliteit. Op zich logisch, omdat een bedrijfswagen een fiscaal interessante vorm van verloning blijft voor een groot deel van de actieve bevolking, waarvoor nog steeds geen waardig alternatief werd voorzien.

headlights-hood-black-sports-car

Bovendien stijgt in de huidige onzekere economische context met oplopende prijzen van consumptiegoederen en dure brandstof, uiteraard het belang van een wagen mét tankkaart die je bedrijf ter beschikking stelt. Vergeet immers niet dat veel mensen momenteel de wanhoop nabij zijn, omdat ze bijna nog enkel gaan werken om de brandstof te betalen en amper iets overhouden.

Advertentie – lees hieronder verder

Elektrificatie ingezet

Het onderzoek van Mobia leert ook dat de bedrijven al volop inzetten op elektrificatie met het oog op de verplichte uitstootvrije bedrijfswagens vanaf 2026. Voor fleet managers is dat een steeds complexere oefening want ze moeten voortdurend het juiste evenwicht vinden tussen de naleving van de door het bedrijf vastgestelde budgetten, de tevredenheid van de werknemers en de noodzaak van de duurdere elektrificatie.

Dat betekent ook dat de bedrijven nu massaal investeren in laadinfrastructuur, ondanks de hoge kosten die hieraan verbonden zijn. Zo hebben bijna 3 op 4 bedrijven al laadstations in gebruik, terwijl 56% al heeft geïnvesteerd in een laadpaal bij de werknemers thuis.

woman-standing-bicycle-long-shot-1

Daarnaast wordt ook het gebruik van het mobiliteitsbudget belangrijker om naast de auto andere vormen van vervoer aan te bieden. Daarbij vormt de fiets het belangrijkste alternatief, gevolgd door thuiswerk en dan het openbaar vervoer.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door Alain De Jong journalist, tekstschrijver, communicatiespecialist

Deel

Gocar marketplace
47.064 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Economie
Dit is hoe Mercedes Tesla en de Chinese merken gaat passeren

Net zoals de andere merken heeft Mercedes het niet onder de markt. De crashende verkoop in China en de achterblijvende populariteit van de elektrische vloot maakt barsten in het Duitse huis van vertrouwen, dat traditioneel hard inzet op technologie om zich van zijn concurrenten te onderscheiden. Maar met de nieuwe CLA vecht het merk terug.

Deze week 3 min Piet Andries
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.