Elektrisch

70% meer ongevallen met elektrische auto’s

Volgens een enquête van VIAS vonden er in 2021 425 ongevallen plaats met minstens één 100% elektrische auto op de Belgische wegen. Elektrische auto’s zijn dus goed voor een aanzienlijk deel van de ongevallen, ondanks hun lage vertegenwoordiging in het wagenpark. Deze ongevallen gebeuren vooral in Vlaanderen, de regio waar de elektrische wagen het meest succes kent.

David Leclercq David Leclercq | Gepubliceerd op 14 dec. 2022 | Leestijd: 4 min

Volgens de statistieken van VIAS, het Belgisch Instituut voor Verkeersveiligheid, telde het jaar 2021 in totaal 425 ongevallen met lichamelijk letsel waarbij minstens één elektrische wagen betrokken was. Dit resulteerde in meer dan één ongeval per dag, maar bovenal nam het aantal betrokken elektrische auto’s duidelijk toe ten opzichte van voorgaande jaren. In 2018 werden elektrische auto’s immers ‘slechts’ geregistreerd in 159 ongevallen, maar in 2019 waren dat er 239 en in 2020 250 ondanks de opeenvolgende lockdowns.

VIAS verwacht dat het aantal elektrische auto’s dat betrokken is bij ongevallen de komende jaren in een gestaag tempo verder zal toenemen, met name door de grotere aanwezigheid van deze voertuigen, vooral in bedrijfsvloten.

Advertentie – lees hieronder verder

Omzet stijgt

Deze stijging is te wijten aan de toenemende aanwezigheid van elektrische auto’s op onze wegen. De verkoopcijfers bevestigen dit: tussen januari en september 2022 werden in België 25.886 100% elektrische auto’s verkocht op een totaal van 280.000 registraties van nieuwe auto’s. Hiermee komt het totaal aantal elektrische auto’s op onze markt op bijna 70.000 eenheden, of 1,2% van het wagenpark in omloop.

accident-VE-02

VIAS maakt zich zorgen over de toename van de ongevallen met elektrische auto’s. Waarom? Omdat het hogere gewicht van deze voertuigen hand in hand lijkt te gaan met een toename van 50% van de waargenomen verwondingen, vooral bij zwakke weggebruikers. Gemiddeld zouden deze auto’s 600 kg zwaarder zijn door de aanwezigheid van de accu.

Andere studies

VIAS zegt dat het momenteel een meer diepgaande studie uitvoert om de impact van een botsing met verbrandingsauto’s van vergelijkbare grootte, maar die lichter zijn, nauwkeuriger te meten. Volgens het Instituut is het waarschijnlijk noodzakelijk om lichtere elektrische auto’s te produceren. Toch worden ook thermische auto’s beïnvloed door een zeker overgewicht: hun massa is de afgelopen 20 jaar met gemiddeld 125 kg toegenomen, voornamelijk als gevolg van extra (en vaak verplichte) uitrusting.

Hoewel verschillend lijkt deze studie van VIAS die van AXA te bevestigen, waaruit bleek dat elektrische auto’s inderdaad betrokken waren bij 50% meer ongevallen. En dit zou niet alleen komen door het gewicht van deze auto’s, maar vooral door een onervarenheid van bestuurders die zich achter het stuur bevinden van krachtigere auto’s met een snellere reactie op het gaspedaal, wat uiteraard voor verrassingen kan zorgen. Zou de elektrische auto dan de invoering van een speciaal rijbewijs vereisen? Men kan zich de vraag stellen…

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Wat wordt uw volgende voertuig?

Lees het artikel

Deel dit artikel


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 40.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie

Close icon