In december jongstleden startte Audi een proefproject met zijn toch wel speciale oplaadpunt in Neurenberg. Het idee achter dit project was om in een stedelijk gebied een oplaadfaciliteit te ontwikkelen die meer biedt dan alleen een snellaadstation. Het zeer smaakvolle pand beschikt namelijk over een lounge van 200 m² waar in alle rust kan worden gewerkt terwijl de wagen wordt opgeladen.
Audi voorziet zelfs in de mogelijkheid om voedsel te laten leveren en om het voertuig te laten reinigen door een gespecialiseerd team. De lokalen zijn prefab-containers en uitgerust met accu’s die als elektrische ‘buffer’ dienen. Deze beschikken over een eenvoudige elektrische aansluiting van 200 kW. De kers op de taart: Audi heeft aangekondigd dat de kostprijs van een oplaadsessie vergelijkbaar is met die aan een openbare laadpaal.
Advertentie – lees hieronder verder
Groot succes
Dit dienstenpakket werd al goed onthaald. Tijdens de testfase tussen januari en eind april 2022 telde men ongeveer 3.100 oplaadbeurten. Volgens de fabrikant bevestigt 60% van de regelmatige gebruikers dat dit oplaadconcept een alternatief is voor de laadpaal thuis.
Uit het experiment is ook gebleken dat de lounge, die over een terras van meer dan 40 vierkante meter boven de oplaadcabines beschikt, dagelijks door gemiddeld 35 klanten wordt bezocht, een aantal dat naar verluidt nog zal stijgen.
“De cijfers en de positieve klantenfeedback tonen aan dat ons concept om een flexibele, high-end snellaadinfrastructuur in stedelijke gebieden te installeren, geslaagd is”, aldus Ralph Hollmig, projectmanager van het Audi-oplaadcentrum.
Meer is beter
Op basis van de opgedane ervaring in Neurenberg zal Audi vanaf de tweede helft van dit jaar een doorontwikkelde versie van zijn ‘charging hub‘ in Zürich openen, meer bepaald in het bank- en verzekeringsdistrict van de Zwitserse stad. Die site zal vier overdekte oplaadpunten bevatten en kleiner zijn dan die in Neurenberg, simpelweg omdat de beschikbare ruimte beperkter is.
Er komen vervolgens nog locaties bij: twee compacte versies, vergelijkbaar met die in Zürich, zullen in Berlijn en Salzburg worden geopend in de tweede helft van dit jaar en in 2023 gaat Audi nog drie hubs bouwen op andere plaatsen, dit allemaal om te voldoen aan de groeiende vraag naar opladen in de stad.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be