Auto-industrie

Autobazen zijn sceptisch over uitrol elektrische auto

De topmannen van de auto-industrie waarschuwen voor onderbrekingen in de toeleveringsketen. Volgens hen wordt de succesvolle ontplooiing van de elektrische auto de komende jaren steeds meer bedreigd. Wat als die er uiteindelijk niet komt?  

David Leclercq David Leclercq | Gepubliceerd op 22/05/2022 | Leestijd: 4 min

Toplui uit de auto-industrie waarschuwen dat verstoringen van de toeleveringsketen en stijgende grondstofprijzen een grote bedreiging vormen voor de introductie van elektrische wagens, meldt de Financial Times in een uitgebreid artikel. Erger nog: terwijl de vraag naar elektrische auto’s explodeert, geven ze aan dat de productiecapaciteit van batterijen nu al ruim overschreden is. Het verontrustende is dat alle bazen die door de krant geïnterviewd werden onafhankelijk van elkaar hetzelfde verklaarden. Loopt de overgang naar de elektrische auto ernstige vertraging op?

La transition vers la voiture électrique sera-t-elle rapide ? Les patrons automobiles ne le pensent pas.

Advertentie – lees hieronder verder

Als pionier in de elektrische auto heeft Elon Musk, CEO van Tesla, tijdens de achtste editie van Future of the Car zelfs toegegeven te twijfelen of zijn bedrijf in staat is om het doel van 20 miljoen leveringen van elektrische auto’s tegen 2030 te bereiken, zoals voorzien. Musk rechtvaardigt dit door te stellen dat het wellicht nog meer dan drie jaar duurt voor bepaalde tekorten aan grondstoffen – vooral de productie van lithium – voldoende opgelost zijn om de fabricage van de kathoden te garanderen.

Alle merken

Deze alarmerende visie wordt gedeeld door alle automerken, ook al hebben ze besloten om het einde van de verbrandingsmotor te versnellen onder druk van de Europese Commissie, die auto’s met verbrandingsmotoren weg wil tegen 2035. Maar die positieve visie wordt vandaag toch serieus ondermijnd. Volkswagen bijvoorbeeld, dat Tesla wil inhalen om de grootste constructeur van elektrische auto’s ter wereld te worden, heeft verklaard dat het echt heel moeilijk wordt om zijn doelstellingen voor 2025 te halen. Misschien zelfs onmogelijk.

La transition vers la voiture électrique sera-t-elle rapide ? Les patrons automobiles ne le pensent pas.

Herbert Diess, bestuursvoorzitter van Volkswagen, steekt het niet onder stoelen of banken. Voor hem is de samenleving vandaag te optimistisch over de veralgemening en popularisering van de elektrische auto. Volgens Herbert Diess zien verschillende analisten van de sector de realiteit niet onder ogen en begrijpen ze niet welke inspanningen geleverd moeten worden qua netwerk, laadpunten en productie van elektrische auto’s en vooral hun batterijen.

Volkswagen en Mercedes hebben zelfs aangekondigd dat alle productiequota voor elektrische auto’s die gepland waren voor 2022 nu al uitgeput zijn. Kortom, de merken kunnen geen elektrische modellen meer produceren, terwijl het zelfs nog niet eens juni is! Het probleem is uiteraard te wijten aan de toevoer van grondstoffen voor batterijen, niet zozeer aan de halfgeleiders dus. De situatie is zeer zorgwekkend, in die mate zelfs dat Elon Musk heeft aangegeven dat hij overweegt in de mijnbouw te stappen om de toeleveringsproblemen te verhelpen en de productiegroei te verzekeren.

Tien jaar vertraging?

L’échéance de 2026 semble trop courte pour le passage à la voiture électrique dans les entreprises

Volgens de Financial Times hebben onderzoekers van de bank Wells Fargo onlangs de grondstofprijzen voor onderdelen van een Tesla Model Y bekeken. Zij schatten dat het door de stijgende kosten minstens tien jaar langer zal duren voor de prijzen van een thermische en elektrische auto op hetzelfde niveau komen. Een daling van de productiekosten – en dus van de verkoopprijs – is echter een essentiële voorwaarde voor de veralgemening van elektrische auto’s in ons autolandschap.

Volgens de bank gaat de situatie zelfs nog verder. Om hun CO2-doelstellingen te kunnen realiseren, zouden de merken zelfs met verlies moeten verkopen, wat in theorie verboden is. Daarom heeft de financiële instelling besloten om de noteringen van GM en Ford te verlagen.

Luca de Meo, CEO van de Renault-groep, zegt ongeveer hetzelfde. Volgens de sterke man van Renault zijn de regels veranderd en zijn de automobielbedrijven voortaan afhankelijk van de mijnbouwbedrijven. Dat betekent dat de kosten van een elektrische auto niet kunnen dalen zoals verwacht, wat de ontwikkeling van auto’s op batterijen zal vertragen. Bovendien weegt de inflatie op veel huishoudens, die meestal niet meer in staat zullen zijn om een elektrische auto te kopen.

Nieuwe logica hanteren

La transition vers la voiture électrique sera-t-elle rapide ? Les patrons automobiles ne le pensent pas.

Bij Stellantis vraagt men zich af welke inspanningen geleverd worden voor de netwerken, de laadinfrastructuur en natuurlijk de grondstoffen. Volgens CEO Carlos Tavares is er geen visie of 360 gradenaanpak, wat problematisch is.

Via Ola Källenius, de CEO van Mercedes, roepen de constructeurs Europa op om dezelfde grondstoffenstrategie als China of de Verenigde Staten toe te passen. Dat betekent nieuwe handelsrelaties aangaan met landen of regio’s die rijk zijn aan grondstoffen, zoals Australië, India of Zuid-Amerika. Dit zal natuurlijk enige tijd vergen.

Daarom verwachten de bazen van de automerken dat de huidige problemen niet snel zullen verdwijnen. Ashwani Gupta, chief operating officer van Nissan, zei dat de crisis in de toeleveringsketen het nieuwe normaal geworden is. Het is nu de vraag of Europa de moed zal hebben om de realiteit onder ogen te zien en zal overwegen om het verkoopverbod op auto’s met verbrandingsmotor vanaf 2035 aan te passen.

Deel dit artikel


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 30.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie