Elektrisch

Porsche 911 enige model met verbrandingsmotor dat overblijft na transitie?

Het is officieel: de Porsche 911 schakelt niet over op elektrische aandrijving. Daarmee is hij een van de weinige overlevenden van het tijdperk van de verbrandingsmotor na de overgang.

David Leclercq David Leclercq | Gepubliceerd op 30 jul. 2023 | Leestijd: 4 min

Porsche ligt sinds kort onder vuur van de Europese autoriteiten en milieugroeperingen. Waarom? Simpelweg omdat de autofabrikant uit Zuffenhaussen de afgelopen maanden sterk inzet op synthetische brandstoffen, een interesse die hem in de ogen van veel waarnemers verdacht maakt. Porsche wordt beschouwd als nauw betrokken bij e-brandstoffen vanwege zijn investering in het Chileense bedrijf HIF Global.

Porsche heeft echter zijn elektrificatieplan bekendgemaakt, waarin staat dat 80% van het gamma elektrisch moet zijn tegen 2030, wat geen sinecure is. Als onderdeel van dit plan zal de fabrikant de Macan compacte SUV elektrificeren, evenals de 718 Cayman en Boxster, gevolgd door de Cayenne.

Advertentie – lees hieronder verder

Dat gezegd zijnde, heeft Porsche, net als andere fabrikanten, ook campagne gevoerd om ervoor te zorgen dat een aantal luxe auto’s die in zeer kleine series worden gebouwd op benzine kunnen blijven rijden, zelfs na de deadline van 1 januari 2035. Het is een actie die niemand is ontgaan en die nu wordt verklaard.

De verbrandingsmotor van de 911 behouden

Volgens Automotive News Europe heeft Karl Dums, leider van het e-fuel project, verklaard dat de fabrikant van plan is om de 911 zo lang mogelijk met een verbrandingsmotor te laten rijden. Dit betekent dat dit model een van de modellen zal zijn die nog steeds een verbrandingsmotor mag gebruiken, of het nu met e-fuels is of niet.

Dit zou dan willen zeggen dat de 911 een zeldzaamheid zou worden, omdat de derogatie bepaalt dat auto’s die zijn vrijgesteld van 100% elektrische aandrijving worden beperkt tot series van minder dan 1.000 stuks. Met andere woorden, de prijzen zullen waarschijnlijk de pan uit rijzen.

S22_3441_fine

Hoewel sommigen denken dat e-fuels voorbehouden zullen zijn aan de luchtvaartindustrie of zware voertuigen, denken veel waarnemers ook dat deze synthetische brandstoffen gebruikt zullen worden in de 911 en andere niche- en topmodellen. Ferrari voert dezelfde strijd als Porsche en zorgt ervoor dat tegen 2030 80% van het gamma hybride of elektrisch zal zijn.

En daarna? Nu, ook hier kunnen we ons voorstellen dat de fabrikant benzine – origineel of synthetisch – wil blijven gebruiken voor sommige van zijn producten. Hetzelfde scenario zien we bij Morgan, dat van plan is om een aantal auto’s op synthetische brandstoffen te bouwen. Dit leidt tot een nieuwe paradox: de rijken die zich een (of meer) elektrische auto’s kunnen veroorloven, zullen op benzine blijven rijden.

Op zoek naar een nieuwe premiumwagen? Bekijk ons uitgebreide aanbod

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Wat wordt uw volgende voertuig?

Lees het artikel

Deel dit artikel

Lees meer over


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 40.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie

Close icon