Porsche 911 enige model met verbrandingsmotor dat overblijft na transitie?

Het is officieel: de Porsche 911 schakelt niet over op elektrische aandrijving. Daarmee is hij een van de weinige overlevenden van het tijdperk van de verbrandingsmotor na de overgang.

Gepubliceerd op 30 juli 2023
Leestijd : 2 min

Deel

Porsche 911 enige model met verbrandingsmotor dat overblijft na transitie?

Porsche ligt sinds kort onder vuur van de Europese autoriteiten en milieugroeperingen. Waarom? Simpelweg omdat de autofabrikant uit Zuffenhaussen de afgelopen maanden sterk inzet op synthetische brandstoffen, een interesse die hem in de ogen van veel waarnemers verdacht maakt. Porsche wordt beschouwd als nauw betrokken bij e-brandstoffen vanwege zijn investering in het Chileense bedrijf HIF Global.

Porsche heeft echter zijn elektrificatieplan bekendgemaakt, waarin staat dat 80% van het gamma elektrisch moet zijn tegen 2030, wat geen sinecure is. Als onderdeel van dit plan zal de fabrikant de Macan compacte SUV elektrificeren, evenals de 718 Cayman en Boxster, gevolgd door de Cayenne.

Dat gezegd zijnde, heeft Porsche, net als andere fabrikanten, ook campagne gevoerd om ervoor te zorgen dat een aantal luxe auto’s die in zeer kleine series worden gebouwd op benzine kunnen blijven rijden, zelfs na de deadline van 1 januari 2035. Het is een actie die niemand is ontgaan en die nu wordt verklaard.

De verbrandingsmotor van de 911 behouden

Volgens Automotive News Europe heeft Karl Dums, leider van het e-fuel project, verklaard dat de fabrikant van plan is om de 911 zo lang mogelijk met een verbrandingsmotor te laten rijden. Dit betekent dat dit model een van de modellen zal zijn die nog steeds een verbrandingsmotor mag gebruiken, of het nu met e-fuels is of niet.

Advertentie – lees hieronder verder

Dit zou dan willen zeggen dat de 911 een zeldzaamheid zou worden, omdat de derogatie bepaalt dat auto’s die zijn vrijgesteld van 100% elektrische aandrijving worden beperkt tot series van minder dan 1.000 stuks. Met andere woorden, de prijzen zullen waarschijnlijk de pan uit rijzen.

S22_3441_fine

Hoewel sommigen denken dat e-fuels voorbehouden zullen zijn aan de luchtvaartindustrie of zware voertuigen, denken veel waarnemers ook dat deze synthetische brandstoffen gebruikt zullen worden in de 911 en andere niche- en topmodellen. Ferrari voert dezelfde strijd als Porsche en zorgt ervoor dat tegen 2030 80% van het gamma hybride of elektrisch zal zijn.

En daarna? Nu, ook hier kunnen we ons voorstellen dat de fabrikant benzine – origineel of synthetisch – wil blijven gebruiken voor sommige van zijn producten. Hetzelfde scenario zien we bij Morgan, dat van plan is om een aantal auto’s op synthetische brandstoffen te bouwen. Dit leidt tot een nieuwe paradox: de rijken die zich een (of meer) elektrische auto’s kunnen veroorloven, zullen op benzine blijven rijden.

Op zoek naar een nieuwe premiumwagen? Bekijk ons uitgebreide aanbod

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Lees meer over
Door David Leclercq Autojournalist

Deel

Gocar marketplace
Bent u op zoek naar een nieuwe of tweedehands Porsche voertuig?
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Elektrisch
Lithiumvrije batterijen goed op weg om de rijbereikrace te winnen

Lithium is niet de enige batterij die in elektrische auto’s wordt gebruikt. Alternatieve chemieën, zoals natrium, bieden interessante mogelijkheden en kunnen lithium zelfs volledig vervangen. De Chinese gigant CATL heeft zojuist de tweede generatie natriumbatterijen aangekondigd, met verbeteringen in kosten, koudebestendigheid en actieradius. Ontdek de details.

Tot 09:00 2 min David Leclercq
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.