Sinds enkele maanden verdedigt Porsche zijn visie op de transitie naar de elektrische auto. Volgens het merk uit Stuttgart mag je niet alle eieren in één mand leggen en moet er niet alleen gekeken worden naar elektrische aandrijving maar ook naar alternatieven die klimaatneutraal zijn, met name de synthetische brandstoffen of e-fuels.
Dit gezegd zijnde, wordt de oplossing van alternatieve brandstoffen genegeerd door Europa, dat het einde van de verbrandingsmotor verplicht op 1 januari 2035. Vanaf die datum mogelijk er alleen nog nieuwe auto’s op elektriciteit in de showroom staan en niets anders. Porsche berust in dat lot en heeft aangegeven dat tegen 2030 80 procent van zijn verkoop elektrisch zal zijn.
E-fuels als alternatief?
Nog voor de Europese beslissing genomen werd, had Porsche echter al veel onderzoek verricht naar synthetische brandstoffen. En dat blijft blijkbaar doorlopen, ondanks de positie van Europa. In dat verband heeft de constructeur – waar heel wat bekwame ingenieurs werken – een testfabriek gebouwd voor de productie van e-fuels. Die produceert synthetische brandstoffen op basis van water en CO2 opgevangen uit de lucht. Ze zouden zo goed als koolstofneutraal zijn, zelfs na hun verbranding in de motor, want hoewel het productieproces energie kost, zorgen windmolens voor de nodige stroom.
Advertentie – lees hieronder verder
Projectverantwoordelijke Barbara Frenkel legde aan L’Écho uit dat de gekozen regio in Chili heel gunstig is voor windmolens, met 270 dagen wind per jaar. Porsche gebruikt dus geen energie van anderen. Volgens de fabrikant is e-fuel vlot transporteerbaar, want als de e-fuel eenmaal geproduceerd is, kan ze dankzij bestaande terminals voor olie overal ter wereld vervoerd worden, aangezien e-fuel (bijna) hetzelfde is. Daarom vindt Barbara Frenkel dat e-fuels en elektrische mobiliteit complementair zijn.
130.000 liter per jaar
Porsche zit nog maar in de experimentele fase. In eerste instantie zal 130.000 liter geproduceerd worden per jaar en vooral gebruikt worden voor de autosport (Porsche Supercup, Porsche Experience Centers enzovoort). Dit is een goede gelegenheid om de ecologische voetafdruk van vrijetijdsactiviteiten te beperken.
Tegen 2025 zou de productie stijgen tot 55 miljoen liter per jaar en zelfs 550 miljoen liter tegen 2030. Porsche heeft 100 miljoen euro geïnvesteerd in dit project, dat een referentie moet worden. De prijs per liter e-fuel is nog niet bekend, maar zal zeker in de eerste fase van de industrialisatie hoger liggen dan die van klassieke brandstoffen. De prijs zou daarna wel snel dalen naarmate de productie toeneemt.
Echt CO2-neutraal?
Het onderzoek loopt uiteraard voort en Porsche verzekert dat de balans helemaal koolstofneutraal zal zijn tegen 2030. Om dat voor elkaar te krijgen, werkt Porsche aan de toeleveringsketen, die 40 procent van de uitstoot vertegenwoordigt. Porsche gelooft in dit project van synthetische brandstoffen. Geen gek idee in een wereld waarin nog altijd 1,3 miljard voertuigen met verbrandingsmotor rondrijden en dat ongetwijfeld nog tientallen jaren zullen blijven doen.
De overgang naar de elektrische auto zal wellicht niet zo snel verlopen als sommigen geloven. Het valt nog te bezien of Europa in 2026 niet terugkrabbelt en de plug-inhybrides of de synthetische brandstoffen opnieuw introduceert. Mocht deze fameuze herziening er effectief komen, dan betekent dit het grote gelijk van Porsche.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be