Elektrisch

Deze batterijcellen herstellen zichzelf en verlengen de levensduur

Een Israëlisch bedrijf heeft batterijcellen voorgesteld die zichzelf herstellen als ze oververhit raken. Een stap voorwaarts voor de levensduur van batterijpakketten?

David Leclercq David Leclercq | Gepubliceerd op 10 dec. 2021 | Leestijd: 4 min

StoreDot is een Israëlisch bedrijf gespecialiseerd in batterijen voor elektrische auto’s. Het bedrijf heeft zojuist een nieuw type cellen ontwikkeld die zichzelf kunnen herstellen, bijvoorbeeld bij oververhitting.

Een batterij van een elektrische auto is samengesteld uit duizenden cellen, geordend in modules. Die cellen zijn natuurlijk met elkaar verbonden. Als één van de cellen (of een klein aantal) defect geraakt, heeft dat een invloed op de werking van het volledige batterijpakket.

Advertentie – lees hieronder verder

Daar heeft StoreDot nu iets op gevonden: software die in staat is om de beschadigde cellen in het pakket te detecteren en lokaliseren. Dat gebeurt bijvoorbeeld na een oververhitting door snel te laden. Dankzij de software kan de elektronische sturing de betrokken cel(len) uitschakelen, zodat er geen invloed is op de andere cellen. Het volstaat dan de cel te ontladen en vervolgens opnieuw te verbinden zodat ze haar functie weer kan vervullen.

Langere levensduur

Het doel van StoreDot is natuurlijk om de batterijen beter te beheren op langere termijn en te voorkomen dat ze degraderen, wat normaal gebeurt met een slechte cel. Zo’n defecte cel heeft een invloed op de andere cellen en stelt die ook buiten werking, een beetje zoals een kanker die zich geleidelijk verspreidt in een lichaam. Maar er is meer. De oververhitte cellen uitschakelen, laat ook toe om de brandrisico’s van het pakket te beperken en de levensduur op langere termijn te verbeteren.

Bovendien kondigt StoreDot aan dat het de stabiliteit van het batterijpakket kan regelen tijdens de volledige levensduur. Het is bekend dat een batterij verslijt en een deel van haar capaciteit verliest na verloop van tijd. Het Israëlische bedrijf heeft dus een (voorlopig nog geheime) oplossing gevonden om de lading beter te regelen, wat toelaat om de batterij minder te belasten, vooral in het begin van de levenscyclus. Met andere woorden: de batterijen kunnen langer meegaan, al moet je wellicht wel rekening houden met een iets lagere capaciteit in het begin.

StoreDot

Deze nieuwe cellen verschijnen in de zogenaamde XFC-batterijen van StoreDot. De cellen zijn beschikbaar in de vorm van een cilinder (46 x 80 mm, Tesla) of een rechthoek zodat ze in verschillende formaten geleverd kunnen worden aan een brede waaier van potentiële klanten. De commercialisatie is gepland in 2024. Door het individuele beheer van elke cel zou de laadtijd bovendien halveren. StoreDot werkt intussen ook aan vastestofbatterijen (solid state), die volgens het bedrijf in 2028 klaar zullen zijn.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Wat wordt uw volgende voertuig?

Lees het artikel

Deel dit artikel


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 40.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie

Close icon