Eerste elektrische auto met solid-state batterij

Fabrikanten hebben het aangekondigd: de toekomst van de elektrische auto ligt in de solid-state batterij, die twee keer zoveel energie kan opslaan. Deze technologie werd echter pas tegen 2027 verwacht. Maar in deze auto is het al realiteit.

Gepubliceerd op 1 april 2024
Leestijd : 2 min

Deel

Eerste elektrische auto met solid-state batterij

De solid-state batterij staat centraal bij de ontwikkeling van batterijen voor elektrische auto’s. Deze zou op korte termijn voor onze auto’s moeten worden gebruikt. Waarom? Simpelweg omdat deze batterijen veel dichter zijn in termen van energiecapaciteit. Momenteel heeft een lithium-ion batterij een capaciteit van ongeveer 350 Wh, maar met een vaste elektrolyt zou dit tot 1150 Wh kunnen gaan, ofwel drie keer meer. Met een batterij van 70 kWh, die momenteel goed is voor 450 km (vloeibare lithium-ion), zou het dus mogelijk zijn om meer dan 1200 km af te leggen. Een belangrijke evolutie…

Deze nieuwe technologie onderzoeken blijkt echter veel tijd in beslag te nemen en een bijzonder gecontroleerde – en zachte – omgeving nodig te hebben voor de productie ervan. Volgens de laatste berichten werd ze niet verwacht vóór 2027. Maar het zal uiteindelijk eerder zijn. Het Chinese merk IM gaat immers een sedan met een solid-state batterij, de L6, op de markt brengen. Ken je IM niet? Het is een van de merken van MG, die momenteel zijn Europese debuut maakt.

im-l7

De batterij van de revolutie?

IM lanceert niet één, maar twee nieuwe modellen; de L6 sedan en de LS6 SUV, die met een solid-state batterij de concurrentie met Tesla en BYD zullen aangaan. Het zijn de allereerste modellen ter wereld die over de nieuwe technologie zullen beschikken.

Advertentie – lees hieronder verder

Volgens de eerste berichten zouden de technische specificaties van deze modellen bijzonder aantrekkelijk zijn, omdat ze geen batterijen van bijna 130 kWh meer nodig zullen hebben, zoals bij BYD, om een theoretische actieradius te bieden van 1000 km volgens de Chinese CLTC-cyclus, ofwel ongeveer 850 km in “onze” WLTP-kilometers.

l7-31681291829

Bovendien is het oplaadvermogen van vaste batterijen ook veel hoger dan die van vloeibare batterijen, aangezien de vaste elektrolyt minder opwarmt dan de vloeibare. Hoewel MG nog geen definitieve cijfers geeft, zou het vermogen rond de 400 kW moeten liggen, tegenover maximaal 320 kW voor de nieuwe Taycan. Dat is volgens MG genoeg om 500 km in 15 minuten te regenereren met de LS6. Overtuigend genoeg?

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Lees meer over
Door David Leclercq Autojournalist

Deel

Gocar marketplace
Bent u op zoek naar een nieuwe of tweedehands MG voertuig?
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.
Gocar marketplace
Bent u op zoek naar een nieuwe of tweedehands MG voertuig?
51.611 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.