Elektrisch

Elektrische auto: binnenkort laadstandaard van 3,75 MW?

De vooruitgang op vlak elektrische auto is in volle opmars. Een non-profitorganisatie, CharIN, heeft zopas een verbazingwekkende doorbraak gemaakt met de voorstelling van een nieuwe laadstandaard die tien keer krachtiger is dan de huidige, of 3,75 MW.

David Leclercq David Leclercq | Gepubliceerd op 24/06/2022 | Leestijd: 3 min

Een laadpaal met een vermogen van meer dan één megawatt? Die bestaat nu dankzij CharIN, een non-profit organisatie die maar liefst 260 bedrijven samenbrengt die actief zijn in elektrische mobiliteit en laadinfrastructuur. Door de krachten te bundelen heeft dit consortium zopas het krachtigste laadstation ter wereld ontwikkeld, met de toepasselijke naam “Megawatt Charging System“.

De ontwikkeling van dit laadstation duurde 4 jaar en werd in Zweden op een beurs in zijn definitieve versie gepresenteerd. De terminal was zelfs aangesloten op een elektrische Scania vrachtwagen die aantoonde dat het apparaat daadwerkelijk oplaadde met een vermogen van 1 MW. Het “Megawatt Charging System” kan een stroomintensiteit van maximaal 3000 ampère aan en een spanning van 1250 Volt bereiken, wat betekent dat het piekvermogen 3750 kW bedraagt, of 3,75 MW.

Advertentie – lees hieronder verder

Tien keer krachtiger

Dit is inderdaad tien keer meer is dan de huidige Ionity-laadpalen die al elektriciteit leveren met een vermogen van 350 kW. Daarmee bedraagt de laadtijd ongeveer twintig minuten. Maar alleen is momenteel geen enkele straatauto in staat dit te ondersteunen, omdat bijvoorbeeld de Porsche Taycan maximaal 270 kW aankan.

Taycan charge

De ontwikkeling van het CharIN-consortium is in meer dan één opzicht intelligent, omdat de 260 betrokken bedrijven er ook aan hebben gedacht om een tool voor te stellen die de komende jaren een nieuwe standaard zou kunnen worden. Het idee is om kader te bepalen met de technische vereisten van een nieuw netwerk met een vermogen van meer dan 1 MW. Vooral voor elektrische vrachtwagens, maar ook voor andere industriële toepassingen zoals scheepvaart, ruimtevaart, mijnbouw of landbouw.

Si les batteries suivent, les vitesses de recharge pourraient devenir météoriques ! De vereisten van deze norm zullen pas in 2024 bekend zijn, maar dit jaar wordt al een nieuwe connector gepresenteerd met de hoop dat deze de nieuwe standaard voor vrachtwagens kan worden en in beide richtingen operationeel zal zijn, dat wil zeggen dat de batterij ook als energiebron (smart grid) kan dienen. Zullen we deze technologie op auto’s zien opduiken? Dit is onwaarschijnlijk, omdat ze nog krachtigere on-board netwerken en warmtebeheersystemen zou vereisen die nog niet beschikbaar zijn. Tenzij er een piste komt met de solid-state batterijen, die sneller kunnen opladen en beter bestand zijn tegen opwarming?

Deel dit artikel


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 30.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie