De Duitse tak van milieuorganisatie Greenpeace voerde een groot onderzoek uit bij huishoudens bestaande uit één of twee personen, maar ook bij gezinnen met minstens twee kinderen onder de 14 jaar. De resultaten van dit onderzoek zijn op zijn zachtst gezegd verrassend, omdat ze blijkbaar aantonen dat door de explosie van brandstofprijzen aan de pomp in de afgelopen weken, de elektrische auto vanuit financieel oogpunt aanzienlijk voordeliger is geworden.
In deze studie vergelijkt de NGO twee middenklassers, meer bepaald de Volkswagen ID.3 en de Golf 2.0 TSI. Volgens berekeningen van Greenpeace zou de financiële kloof tussen deze twee modellen in gebruik 180 euro per maand bedragen voor 15.000 km per jaar. Dezelfde oefening werd herhaald met een SUV als de Tiguan 2.0 TDI (en een ID.4) met een voordeel dat dan 290 euro per maand bedraagt voor het elektrische model. Over een jaar bekeken loopt dit verschil op tot bijna 3.500 euro.
Goed om weten: deze statistieken van Greenpeace Duitsland houden rekening met de recente belastingverlaging op brandstoffen van de afgelopen weken. Anders was het verschil nog groter geweest.
Advertentie – lees hieronder verder
Afhankelijk van Rusland
De positie van Greenpeace hierbij is niet alleen van financiële aard. De organisatie geeft inderdaad ook aan dat het kopen van een klassieke auto met verbrandingsmotor vandaag een afhankelijkheid van de petroleumleveranciers betekent, en dus ook van Vladimir Poetin.
Volgens Greenpeace is 2022 daarom het juiste moment om over te schakelen op een volledig elektrische auto. Niet alleen om ecologische redenen, maar ook om economische en ethische redenen. De organisatie maakt ook van de gelegenheid gebruik om eraan te herinneren dat de auto aan de kant zetten ten gunste van de fiets en het openbaar vervoer een totale besparing van 700 euro per maand kan opleveren.
Het initiatief van Greenpeace is – net als dat van andere gelijkaardige organisaties – interessant en het laat zien dat de elektrische auto in gebruik goedkoper blijft. Wel houden deze studies nooit rekening met de hogere aanschafprijs van elektrische auto’s of de kosten van het installeren van een laadpaal thuis of de hogere kosten van soms noodzakelijk snelladen. Dit is dus een enge visie die onvermijdelijk de waarheid geweld aandoet.
Maar als de olieprijzen verder blijven stijgen, zullen al deze NGO’s steeds meer gelijk krijgen. En wie weet kan het verschil in kosten misschien op een dag het verschil in de aankoopprijs van een EV compenseren.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be