Elektrisch

EXCLUSIEF – Dekra lanceert een vereenvoudigde en betrouwbare test voor batterijen van elektrische auto’s

De Duitse test- en homologatiespecialist lanceert een nieuwe gezondheidstestprocedure voor batterijen van elektrische auto’s. Die procedure duurt slechts 15 minuten, ze zou betaalbaar en vooral zeer betrouwbaar zijn, omdat ze niet gebaseerd is op de gegevens van de boordcomputer van de auto.

David Leclercq David Leclercq | Gepubliceerd op 20 feb. 2023 | Leestijd: 6 min

Het Duitse bedrijf Dekra is hier niet zo bekend. Toch is het een gigant in de sector, te vergelijken met bijvoorbeeld Bosch. Wat is de specialiteit van Dekra (Deutscher Kraftfahrzeug-Überwachungs-Verein) dan? Het biedt diensten op vlak van industrie, onroerend goed, human resources management en natuurlijk ook de auto-industrie. Voor deze sector is Dekra een referentie voor de periodieke keuringen van motorvoertuigen, expertiserapporten, veiligheidsinspecties en testen van elektrische installaties.

Natuurlijk ontsnapt Dekra ook niet aan de uitdaging van de elektrische auto en nog minder aan het bijzonder gevoelige aspect van de batterij. Dit element is cruciaal voor een elektrische auto omdat het 40% van de kosten van de auto vertegenwoordigt. Op de tweedehandsmarkt blijft de resterende capaciteit van een accupack dus essentieel voor zowel de particuliere koper als voor de  handelaar die altijd verplicht is om garantie te geven op het verkochte voertuig.

Advertentie – lees hieronder verder

De batterij van een elektrische auto: een van de specifieke inspectiepunten voor dit type voertuig bij de autokeuring

Bij de autokeuring van elektrische voertuigen worden, naast de traditionele controlepunten zoals de staat van de ruitenwisserbladen, het remsysteem en de werking van de claxon, 11 extra controlepunten geïnspecteerd die specifiek zijn voor hun brandstofvrije motor.

Van deze 11 punten kunnen er 8 leiden tot een tweede inspectie als er een fout wordt ontdekt. Dit is bijvoorbeeld het geval als er aanzienlijke schade is aan de accubak of een defecte sluiting, als de accu niet waterdicht is of als de aarding niet in orde is.

Er moet ook worden opgemerkt dat, in tegenstelling tot benzine-, diesel- en LPG-voertuigen, voor de technische inspectie van een elektrische auto bepaalde verwijderbare onderdelen moeten worden gedemonteerd.

Een 97,5% betrouwbare test in 15 minuten

Er zijn al tests om de SoH (State of Health) van een batterij van een elektrische auto te bepalen, maar vaak zijn deze gebaseerd op gegevens van de boordcomputer – inclusief de WLTP-afstand die informeert op basis van de geschatte resterende capaciteit. De door Dekra ontwikkelde test is echter heel anders en is gebaseerd op echte gegevens die direct bij de bron van de cellen worden verzameld tijdens een echte test die bovendien slechts een kwartier duurt.

dekra-soh-02

Concreet heeft Dekra een database opgezet waar de kenmerken van alle accu’s op de markt worden opgeslagen. Deze zijn grondig geanalyseerd door de ingenieurs. Tegelijkertijd ontwikkelde de specialist een kleine box die kan worden aangesloten op de OBD-aansluiting van het voertuig en werkt via een mobiele applicatie. Zodra de batterijgegevens zijn geüpload, kan de test worden gestart. Die is heel eenvoudig en bestaat uit een acceleratietest over ten minste 100 meter waarbij de interface de capaciteit van de batterij meet om zijn energie te leveren. De algoritmes bepalen dan de totale resterende capaciteit met een foutmarge van 2,5%. Voor klanten en professionals is deze test een echte stap voorwaarts, omdat hij volledig neutraal en onafhankelijk is van de gegevens die door de auto zijn opgeslagen, wat bijdraagt aan de transparantie van de resultaten.

dekra-soh-01

Betaalbaar

Dekra brengt dit toestel vanaf 1 maart 2023 op de markt. Het bedrijf vermeldde nog geen prijs, maar het moet zeer betaalbaar blijven, zowel voor particulieren als voor professionals. Particulieren kunnen de interface niet verkrijgen, maar wel een beroep doen op een Dekra-technicus die thuis komt om deze test uit te voeren. Professionals kunnen hetzelfde doen of het apparaat huren na korte training en het gebruiken voor een vast bedrag per test dat onder andere de kosten van de toegang tot de database dekt.

Met dit apparaat biedt Dekra toekomstige kopers van gebruikte elektrische auto’s uiterst belangrijke informatie over de resterende capaciteit van de accu. En dat is natuurlijk cruciaal voor de toekomst en het gebruik op langere termijn van de elektrische auto. Is het 90%, 85%, 70%? Dat valt af te wachten, maar weet dat ondanks alles vanaf de drempel van 70% de degradatie van een batterij veel sneller gaat. Een toestand die zeker niet over het hoofd mag worden gezien.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Wat wordt uw volgende voertuig?

Lees het artikel

Deel dit artikel


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 40.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie

Close icon