De overgang naar de emissievrije auto is in volle gang. Hoewel landen nog steeds vrij zijn om hun eigen beleid te voeren, zullen ze vanaf 2035 allemaal moeten voldoen aan het verbod op nieuwe thermische wagens, tenzij de situatie verandert. In de tussentijd gaan sommige overheden al redelijk ver om naar eigen zeggens de gezondheid van hun burgers te beschermen. Zo voerde de stad Antwerpen als eerste in ons land een lage-emissiezone (LEZ) in (in 2017), een initiatief dat vrijwel onmiddellijk werd gevolgd door Gent. De Vlaamse regering heeft van haar kant ook een plan om verbrandingmotoren uit te faseren (tweewielers zijn nog niet in het programma opgenomen) en wil de Europese regel zelfs vervroegen naar 2029 in plaats van 2035.
In deze context van transitie vernemen we dat de Vlaamse regering zich zopas een tijdschema heeft opgelegd. Hoewel een aantal punten nog moeten worden besproken, blijkt dat binnen de bestaande LEZ’s van Antwerpen en Gent alle dieselauto’s zullen worden verboden in 2031, terwijl vanaf 2035 alle benzinewagens weg moeten blijven. Laat ons duidelijk zijn: dit is geen beslissing van de steden Antwerpen of Gent zelf, maar een door Vlaanderen opgelegd stappenplan. De steden kunnen weliswaar het initiatief nemen om LEZ’s in te stellen, maar het is de Vlaamse regering die de criteria voor deze zones vaststelt.
Voor het eerst is er trouwens een deadline vastgesteld… en gecommuniceerd. Op die manier hopen de autoriteiten het publiek bewust te maken van de noodzaak om hun volgende auto, die naar verwachting elektrisch zal zijn, 8 jaar van tevoren te kopen.
Advertentie – lees hieronder verder
De criteria
Het is duidelijk dat de politieke reacties na de mededeling van dit nieuws niet lang op zich hebben laten wachten, ook al heeft de regering zich al voorgenomen te werken aan ‘correcties’ die met name volgens sociale criteria moeten worden aangebracht. Zo zouden de steden speciale tarieven kunnen toepassen voor inwoners in precaire situaties, maar ook voor mensen met een handicap en hun verzorgers.
Vooruit in Gent wil echter niets horen over een aanscherping van de criteria voor toegang tot de lage-emissiezone. Het besluit wordt beschouwd als “onaanvaardbaar en asociaal”, vooral in een context waarin de openbare vervoersmaatschappij De Lijn zijn aanbod in de stad vermindert. Voor de Vlaamse socialisten zijn alternatieve en betaalbare oplossingen nodig, die nog steeds niet bestaan. Wordt vervolgd…
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be