In de aanloop naar de Klimaattop COP26 werden door onze politici nog snel-snel enkele voorstellen op tafel gegooid om daar goed voor de dag te komen. Het meest spectaculaire was zonder twijfel het plan van Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open Vld) om vanaf 2027 nog enkel nieuwe wagens met een elektrische aandrijving toe te laten en vanaf 2030 ook alleen elektrische tweedehandswagens in te schrijven. Uiteindelijk werd de deadline opgeschoven naar 2029 en werd de occasiemarkt voorlopig nog ongemoeid gelaten.
Dit plan zorgde al voor heel wat heisa. Maar wat blijkt nu? Door bevoegdheidsconflicten kan Vlaanderen daar helemaal niet zelf over beslissen en is het voorstel om auto’s met verbrandingsmotoren te verbieden illegaal en dus praktisch onuitvoerbaar. Dat blijkt uit een analyse van Trends.
De regio’s en dus ook Vlaanderen beslissen namelijk enkel over de fiscaliteit. Het uitreiken van nummerplaten en inschrijvingsbewijzen is daarentegen een federale bevoegdheid, die wordt uitgevoerd de Dienst voor Inschrijvingen van Voertuigen (DIV) die deel uitmaakt van de federale overheidsdienst Mobiliteit en Vervoer. Die bepaalt ook aan welke technische eisen een voertuig moet voldoen.
Advertentie – lees hieronder verder
Federaal akkoord nodig
Dus als Vlaanderen vanaf 2029 de inschrijvingen van nieuwe wagens met verbrandingsmotoren wil verbieden, is daar eerst nog overleg met de federale overheid voor nodig die daarvoor een kader moet bepalen. Het enige waarover Vlaanderen en de andere regio’s volledig autonoom kunnen beslissen, is de fiscaliteit.
Zonder akkoord van de rest van België kan Vlaanderen enkel wagens op fossiele brandstoffen onaantrekkelijk maken via de belasting op inverkeerstelling (BIV) en de jaarlijkse verkeersbelasting, maar ze volledig verbieden vanaf 2029 kan gewoonweg niet zonder een goedkeuring van het federale niveau.
Inspelen op de autofiscaliteit is trouwens een piste die ook al door de federale overheid wordt gevolgd voor de bedrijfswagens. Herinner dat auto’s die na 1 januari 2026 besteld worden alleen nog maar aftrekbaar in de vennootschapsbelasting zijn als ze geen CO2 uitstoten. In praktijk zijn dat elektrische wagens met een batterij of op waterstof, maar zijn bedrijfswagens met uitstoot echter niet expliciet verboden.
Het lijkt erop dat de politici hun huiswerk toch véél beter kunnen maken om deze onnodige rompslomp en alle gepalaver errond te vermijden. Maar ja, ook dat is natuurlijk niets nieuws…
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be