Vlaams Klimaatplan… of Rampenplan?

Ook in de afgezwakte versie blijft het Vlaams Klimaatplan zeer ambitieus en zorgt het nog steeds voor veel onbegrip, want al deze maatregelen gaan de burgers véél kosten. Maar wie gaat dat betalen? En waarom werd niet gekozen voor een meer realistische aanpak?

Gepubliceerd op 5 november 2021
Leestijd : 5 min

Deel

Vlaams Klimaatplan… of Rampenplan?

De Klimaattop COP26 heeft de voorbije weken voor heel wat onrust in de nationale politiek gezorgd. Vlaams minister van Energie Zuhal Demir (N-VA) wou alleen met een afgeklopt Vlaams Klimaatplan naar Glasgow vertrekken en dat leidde in extremis tot enkele spectaculaire voorstellen die de gemoederen de afgelopen dagen flink hebben beroerd: de verplichte verbeterde isolatie van woningen en vooral de verplichte overgang naar elektrisch rijden vanaf 2029.

Profileringsdrang Vlaamse liberalen

Dat laatste idee van kwam van Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open Vld) die samen met haar partij plots aan een sterke profileringsdrang leek te lijden. Terwijl Europa dit jaar nochtans plannen had ontvouwd om de verbrandingsmotor tegen 2035 in de ban te slaan, wilden de Vlaamse liberalen plots de vlijtigste leerling van de klas zijn.

Goed, er moet een echt actieplan komen om het klimaat te redden, maar door als kleine regio in je eentje plots veel strengere normen op te leggen, ga je echt het verschil niet maken. Zeker omdat de rest van Europa op de deadline van 2035 mikt en andere regio’s in de wereld, zoals Azië, hun groei onverminderd voortzetten.

De enige logische en realistische strategie is een concreet klimaatplan op Europees en liefst op mondiaal vlak opstellen, dat ook alle landen zullen uitvoeren. Nu voerden de liberalen vooral een ideologische en politieke strijd uit die alleen voor veel onrust heeft gezorgd en zeker geen draagvlak bij de bevolking creëert, die hierdoor alleen maar op kosten wordt gejaagd. Even opmerkelijk is dat er geen overleg is gebeurd met Brussel of Wallonië die de transitie dus op hun eigen tempo zullen uitvoeren.

Advertentie – lees hieronder verder

Noorwegen achterna

charge-andrew-roberts-2JvEjF0tf50-unsplash

Het schoolvoorbeeld Noorwegen voor de transitie naar elektrisch rijden wordt door de Vlaamse liberalen aangehaald, want in dat land zullen vanaf 2025 geen nieuwe auto’s met verbrandingsmotoren meer verkocht worden. De transitie verloopt daar ook zeer vlot zodat tegen eind 2022 bijna het hele wagenpark geëlektrificeerd zal zijn.

Inderdaad een prachtig milieuverhaal, alleen heeft de Noorse overheid die elektrificatie fors gestimuleerd met gulle subsidies, premies en allerhande voordelen. Dit beleid heeft dus een forse duit gekost die de staat kon betalen dankzij de inkomsten uit… de ontginningen van de olie- en gasvelden in de Noordzee. Zo’n ‘goudader’ heeft de Vlaamse of Belgische overheid niet, zodat de burgers de rekening volledig zullen moeten betalen.

Elektrisch rijden op stroom van jet-turbines?

De Vlaamse bevolking versneld in een elektrische auto duwen is één zaak, maar dat scenario is echter moeilijk te verkopen als die stroom wordt opgewekt door gascentrales of zelfs oude jet-turbines op piekmometen eens de kerncentrales gesloten zijn. Dan bots je op het ‘Groene Dogma’ dat stelt dat de kerncentrales absoluut dicht moeten, zoals afgesproken, ook al is er nog geen valabel alternatief voorhanden.

Engie zal dus wellicht nog steeds (dure) stroom leveren afkomstig uit de Franse kerncentrales. Onze zuiderburen plannen trouwens nog zes nieuwe kerncentrales in de komende jaren om hun stroomcapaciteit te verzekeren.

Verder staat de laadinfrastructuur in ons land nog nergens, zeker als je iedere Vlaming of Belg aan de stekker wil krijgen. Er zullen dus op korte termijn tienduizenden snelle laadpunten moeten bijkomen, verspreid over het hele land én heel Europa. Want anders zal een uitstapje naar de zee of de Ardennen, laat staan een vakantietrip naar het zuiden, niet meer mogelijk zijn…

Het Vlaamse Klimaatplan dwingt de burgers tot tal van maatregelen die handenvol kosten: een betere isolatie van de woningen, overstappen op elektrische verwarming, de aanschaf van een elektrische wagen en wat er nog zal volgen, terwijl de elektriciteit ook steeds duurder zal worden. Wie kan dat allemaal betalen? Daar lijkt niet echt over nagedacht. Er worden wel subsidies beloofd, maar ook die zullen uiteindelijk door de burgers zelf betaald worden via hogere belastingen. Niet verwonderlijk dat veel mensen geen voorstander zijn van dit Vlaamse Klimaatplan.

Vreemd is ook dat in de strijd tegen de CO2-uitstoot enkel wordt gefocust op de overgang naar de elektrische auto. Die elektrische wagen is duur en zal dat nog lang blijven als alternatief voor de klassieke auto met een verbrandingsmotor door de hoge prijzen van de grondstoffen die nodig zijn voor de batterijen.

electric-michael-marais-HjV_hEECgcM-unsplash

Waarom wordt dan niet meer ingezet op de uitbreiding van het openbaar vervoer? Dat kan de overheid veel makkelijker sturen op vlak van duurzaamheid en spreiding over het grondgebied. Bovendien kan je zo twee vliegen in één klap slaan, zeker als ook meteen een intelligente vorm van rekeningrijden wordt ingevoerd. Als het openbaar vervoer de betere én goedkopere oplossing biedt, zal de bevolking vanzelf daarvoor kiezen en de eigen auto aan de kant laten staan. Daardoor zal de uitstoot van CO2 en schadelijke stoffen sterk dalen en zullen ook de files op onze wegen afnemen. Logisch toch?

Modal shift en uitdoofscenario

charge-michael-fousert-tgpvjZ-Yw6Q-unsplash

Als die ‘modal shift’ er komt, kan er veel makkelijker met een uitdoofscenario voor personenwagens van particulieren gewerkt worden. Men zal dan spontaan meer met het openbaar vervoer rijden, maar wie dan nog een oudere wagen heeft kan die nog verder blijven gebruiken.

Zo vermijd je de ergernissen, zoals nu in en rond de steden waar lage-emissiezones worden ingevoerd en tal van bewoners die slechts sporadisch en/of weinig kilometers rijden gedwongen worden een nieuwe, dure auto te kopen om nog tot bij hun huis te geraken. Die impact op het milieu is trouwens zeer beperkt omdat de meeste privéwagens 95% van de tijd stilstaan, maar voor de eigenaars wel belangrijk zijn om noodzakelijk verplaatsingen te kunnen doen. Wordt vervolgd.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Lees meer over
Door Alain De Jong journalist, tekstschrijver, communicatiespecialist

Deel

Gocar marketplace
47.064 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Economie
Dit is hoe Mercedes Tesla en de Chinese merken gaat passeren

Net zoals de andere merken heeft Mercedes het niet onder de markt. De crashende verkoop in China en de achterblijvende populariteit van de elektrische vloot maakt barsten in het Duitse huis van vertrouwen, dat traditioneel hard inzet op technologie om zich van zijn concurrenten te onderscheiden. Maar met de nieuwe CLA vecht het merk terug.

Gisteren 3 min Piet Andries
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.