Hoe BYD speciaal voor Europa drie betaalbare elektrische modellen plant

De opmars van BYD, de grootste Chinese autofabrikant – en dan ook nog eens van elektrische auto’s – verloopt langzaam op de Europese markt. Maar de fabrikant wil een versnelling hoger schakelen, met name via speciaal voor Europa ontwikkelde modellen. Of hoe de geschiedenis zich herhaalt…

Gepubliceerd op 12 augustus 2024
Leestijd : 4 min

Deel

Hoe BYD speciaal voor Europa drie betaalbare elektrische modellen plant

BYD, of Build Your Dream: het merk blijft zichzelf in de schijnwerpers zetten. Nochtans leek dit bedrijf in het begin niet voorbestemd om zijn stempel te drukken op de best al overvolle automarkt. Oorspronkelijk was BYD een Chinese batterijfabrikant, maar in 2003 diversifieerde het bedrijf en kocht de Tsinchuan Automobile Company over, die op de rand van faillissement stond. Het is duidelijk dat de autotak perfect geïntegreerd werd: in 2010 was BYD het op drie na grootste Chinese automerk in termen van het aantal verkochte voertuigen; in 2022 werd het de marktleider onder de elektrische merken; en vorig jaar (Q4 2023) werd het de wereldleider, vóór Tesla.

Maar de fabrikant is niet van plan het hierbij te laten. Nu BYD zijn modellen op de westerse markten verkoopt, wil het bedrijf een versnelling hoger inzetten. Hoe het dat gaat doen? Door nieuwe modellen te ontwikkelen specifiek ontworpen aan de behoeften van westerse bestuurders. Er is niets nieuws aan deze aanpak. Eind jaren 90 deed Toyota precies hetzelfde. Zowel door modellen te ontwikkelen die door Europeanen voor Europeanen zijn ontworpen (met o.a. een ontwikkelingscentrum in Zaventem), als door lokale fabrieken op te zetten, zoals die voor de Yaris in Noord-Frankrijk. Hetzelfde geldt voor Hyundai/Kia uit Zuid-Korea, die hun ontwikkelingscentrum in Duitsland en hun eerste fabriek in Tsjechië neerpootten.

BYD02-copie

3 nieuwe modellen

Deze strategie van aanpassing aan de regionale gebruiken en gewoontes van de automarkt werd aangekondigd door de nummer twee van de Chinese fabrikant, Stella Li, en de Managing Director voor Europa, Michael Shu, die de komst van nieuwe modellen aankondigden die wellicht in de toekomstige Hongaarse en Turkse productielocaties (met een totaalcapaciteit van 300.000 voertuigen) van de band zullen rollen. “We geloven dat BYD tot een succes zal uitgroeien in Europa. We zijn geduldig. Dit is voor de lange termijn”, verklaarden ze. Dat is dus de strategie: geen golven, maar geleidelijke infiltratie.

Advertentie – lees hieronder verder

stella-Li-copie

Naast een fabriek zal Hongarije ook een ontwikkelingscentrum huisvesten om op Europa afgestemde modellen te ontwikkelen. Van de tien nieuwe modellen op de kalender weten we dus al dat er drie speciaal voor ons worden ontworpen, zowel in een elektrische als plug-inhybride format.

Van de lopende projecten wordt er één meer geheim gehouden dan de andere: de komst in 2026 van een kleine elektrische auto, waar Stella Li niet in detail op in wilde gaan, maar die volgens haar “speciaal ontworpen is voor Europese steden”. Hertaald betekent dit dat de Citroën ë-C3, Dacia Spring, Peugeot E-208, Opel Corsa electric, Renault 5 E-Tech en Fiat Grande Panda met nog een concurrent te maken krijgen.

Tegenaanval

Tijdens een interview in Frankrijk uitten de topmensen van BYD hun zorgen over de nieuwe Europese douaneheffingen en zeiden dat het niet aan consumenten was om gegijzeld te worden. “Het is niet fair om de rekening naar de Europeanen door te schuiven”, zei Stella Li. Een pragmatisch, maar ook erg demagogisch discours.

han-copie

BYD blijft erbij dat de productkwaliteit het verschil moet maken. En de klantervaring moet een prioriteit zijn. In dit opzicht wil BYD het net zo goed doen als Apple met zijn Apple Store. “We willen onze Europese klanten een premium ervaring bieden”, voegde Stella Li toe. En voor het merk gaat het er niet om te concurreren met Tesla, dat het als “een vriend” beschouwt, maar met de traditionele fabrikanten van auto’s met verbrandingsmotoren. BYD positioneert zichzelf daarom als een aanjager van de energietransitie en niet zomaar een autofabrikant. De innovatiedrang van het merk, met 32 ingediende patenten per dag, waarvan er 15 zijn gevalideerd, weerspiegelt dit. BYD weet dat de weg die voor ons ligt lang zal zijn, maar doet er alles aan om ervoor te zorgen dat die weg stevig geplaveid is.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door David Leclercq Autojournalist

Deel

Gocar marketplace
Bent u op zoek naar een nieuwe of tweedehands BYD voertuig?
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Economie
Dit is hoe Mercedes Tesla en de Chinese merken gaat passeren

Net zoals de andere merken heeft Mercedes het niet onder de markt. De crashende verkoop in China en de achterblijvende populariteit van de elektrische vloot maakt barsten in het Duitse huis van vertrouwen, dat traditioneel hard inzet op technologie om zich van zijn concurrenten te onderscheiden. Maar met de nieuwe CLA vecht het merk terug.

Deze week 3 min Piet Andries
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.